عکس ، ابرقدرت واقعی دنیا که نامش را هم نشنیده اید!

به گزارش دوست داشتنی ها، ایسنا نوشت: شاید برای شما عجیب باشد اما دنیای امروز ما به وسیله یک شرکت اداره می گردد! یک شرکت تایوانی که حتی شاید تا به حال اسمش را هم نشنیده باشید، ولی این شرکت بزرگ در 100 درصد زندگی امروز انسان ها تاثیرگذار است: کمپانی TSMC.

عکس ، ابرقدرت واقعی دنیا که نامش را هم نشنیده اید!

محصولات این شرکت تقریباً در تمام صنایعی که تکنولوژی محور هستند، وجود دارند. مانند کامپیوترها، اسمارت فون ها، خودروها، لوازم خانگی، هوش مصنوعی، تکنولوژی 5G، متاورس، تجهیزات نظامی مثل جت های جنگنده و حتی وسیله ای مثل مریخ نورد ناسا و کلی محصولات دیگر. اگر بخواهیم ساده بگوییم تقریباً زندگی هوشمند بشر در دست کمپانی تی اس ام سی است و این شرکت انحصار کامل جهانی تراشه های سیلیکونی را در دستانش دارد. اما چگونه یک شرکت تایوانی به ابرقدرتی تبدیل شده که جهان را اداره می نماید؟

بیشتر بخوانید: پاسخ شگفت انگیز ربات انسان نما به نگرانی بزرگ انسان ها

تی اس ام سی بزرگ ترین و پیشرفته ترین فراوریکننده تراشه و تقریباً 92 درصد از پیشرفته ترین تراشه های موجود در جهان را این شرکت فراوری می نماید. شرکت هایی مثل اپل، سامسونگ، کوالکام، انویدیا، ای ام دی، اینتل، هواوی، تسلا و ناسا و کلی کمپانی دیگر مستقیما به این شرکت تایوانی وابسته هستند.

این کمپانی به مقدار ای قدرتمند است که در بین کمپانی های دیگر رقیبی ندارد. اما چه اتفاقی افتاد که صنعت فراوری نیمه هادی ها تا این حد در تایوان و به وسیله تی اس ام سی رشد کرد و این شرکت توانست به کل روی جهانی هوشمند ما سلطه پیدا کند؟

زمانی آمریکا حرف اول و آخر را در زمینه نیمه رساناها و فراوری تراشه های سیلیکونی می زد اما امروز تقریبا می گردد گفت که آمریکا هیچ نقش بسزایی در این زمینه ندارد. حدودا دهه 80 میلادی بود که شرکت های آمریکایی رقابت بسیار سنگینی را برای فزونی در جهانی تکنولوژی با شرکت های ژاپنی داشتند و برای اینکه بتوانند تمرکز بیشتری در رقابت شان داشته باشند، مجبور به برون سپاری بخش هایی از کسب و کارشان، از جمله کارخانه های پرهزینه ای که تراشه های سیلیکونی را فراوری می کردند، شدند.

دقیقاً در همین زمان بود که کمپانی تی اس ام سی در قلب تایوان شکل گرفت.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 25 شهریور 1401 بروزرسانی: 25 شهریور 1401 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 1380

به "عکس ، ابرقدرت واقعی دنیا که نامش را هم نشنیده اید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عکس ، ابرقدرت واقعی دنیا که نامش را هم نشنیده اید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید