عزم شورای شهر تهران برای شکایت از کانون&zwnjهای آلاینده
به گزارش دوست داشتنی ها، تهران (پانا) - رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با سمیه رفیعی، نماینده تهران و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی ملاقات و گفت وگو کرد.
آرش حسینی میلانی در این ملاقات، با اشاره به مسائل و معضلات محیط زیستی تهران گفت: شهر تهران با معضلات و مسائل محیط زیستی روبه رو است که جز با همکاری شورای شهر و مجلس قابل حل شدن نیست. در سطوح مختلف نامه نگاری هایی در این باره میان مجلس و شورا صورت گرفته و لازم است اقدامات فوری برای تامین اعتبارات و پیگیری مسائل از سوی طرفین انجام گردد.
وی با ابراز نگرانی نسبت به گازوئیل سوزی و مازوت سوزی صنایع و پایشگاه های اطراف تهران گفت: شورای شهر از سازمان محیط زیست درخواست نموده اطلاعات مربوط به نوع سوخت مصرفی صنایع و پایشگاه های مستقر در حریم شهر تهران را منتشر کند اما این کار به موقع انجام نشده است. اکنون با حمایت و همراهی مجلس فرصت خوبی است تا اطلاع رسانی مناسب درباره محیط زیست انجام گردد.
این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه شرایط آلودگی هوا در مناطق جنوبی تهران نسبت به سایر مناطق شرایط مناسبی ندارد، توضیح داد: سال گذشته، آقای خلیل آبادی نماینده تهران نسبت به مصرف مازوت در یکی از صنایع تذکر داد. آن مرکز آلاینده به جای آنکه در رویکرد خود تغییر ایجاد کند، از ایشان شکایت کرد و جای شاکی و متشاکی عوض شد. با این حال، درصدد استفاده از ظرفیت شورا برای شکایت از کانون های آلاینده در حریم شهر تهران هستیم.
حسینی میلانی با بیان اینکه براساس آخرین گزارش سیاهه انتشار تهران، سهم صنایع آلاینده تعیین شده و قابل کتمان نیست، اعلام نمود: یکی از موضوعات مهم شهر تهران وجود تعداد زیاد موتورسیکلت های فرسوده در سطح شهر تهران است. فرایند اسقاط موتورسیکلت و اتومبیل فرسوده عملا متوقف شده و دیوان عدالت اداری هم آیین نامه اسقاط موتورسیکلت را ابطال نموده است.
وی با بیان اینکه برای خروج موتورسیکلت های فرسوده باید اقدام جدی انجام داد، ابراز داشت: کرونا چرخه بهره برداری از موتورسیکلت های فرسوده را رونق بخشیده و تحولات ارزی و تورم هم موجب شده تا صاحبان آن تمایل چندانی برای از رده خارج کردن موتورهای فرسوده خود نداشته باشند.
رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر با اشاره به اقدامات شهرداری برای نوسازی ناوگان موتورسیکلت های فرسوده اعلام کرد: با آنکه شهرداری براساس قانون وظیفه ای را برای از رده خارج کردن موتورسیکلت های فرسوده ندارد اما براساس منابع درآمدی خود از فروش طرح ترافیک، وامی را برای نوسازی موتورسیکلت فرسوده اختصاص داده که کافی نیست.
حسینی میلانی ادامه داد: در این مورد تعیینا پیشنهاد ما آن است که نیم درصد از جرایم هدایت و رانندگی با تصویب مجلس به نوسازی ناوگان موتوری و از رده خارج کردن موتورسیکلت های فرسوده اختصاص پیدا کند.
وی به مطالبات مدیریت شهری از دولت اشاره نمود و یادآور شد: بودجه اختصاص داده شده برای توسعه حمل و نقل عمومی به اندازه ساخت چند کیلومتر یا دو ران مترو است. متاسفانه بحث توسعه حمل و نقل عمومی و نوسازی ناوگان آن چندان مورد توجه دولت نیست و با وجود تذکرات و نقدها مکرر ما، اقدام چندانی انجام نشده و فرایند تخصیص بودجه در این رابطه بسیار کند است.
این عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران با پیگیری های صورت گرفته تنها پیروز به دریافت اعتباراتی برای اورهال 500 دستگاه اتوبوس را از سازمان برنامه و بودجه شده ایم، مطرح کرد: ناوگان اتوبوس هم شرایط چندان مطلوبی ندارد و بیش از 50 درصد اتوبوس های تهران در حال خارج شدن از رده و فرسودگی هستند و اگر اقدامی جدی در خصوص آنها انجام نگردد، تقریبا تمامی اتوبوس ها فرسوده می شوند.
حسینی میلانی با بیان اینکه نظام بانکی با مدیریت شهری سر ناسازگاری دارد، گفت: در شرایطی که شاهد شیوع ویروس کرونا و وخامت هوای تهران به خاطر آلودگی هوا هستیم، لازم است بانک های کشور تخفیفات و تسهیلاتی را برای مدیریت شهری در نظر گرفته تا بتوانیم با استفاده از اعتبارات بانکی اقدامی برای ارائه خدمات به شهفرایندان و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و توسعه مترو انجام دهیم.
وی اضافه نمود: لازم است برای حل مسائل کلانشهرها از جمله تهران، همکاری نزدیکی میان شوراهای شهر و مجلس شکل بگیرد تا درد کلانشهرها به ویژه تهران منعکس گردد.
در ادامه این جلسه، حسین شهیدزاده، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران به تشریح اقدامات شهرداری تهران درخصوص پایش و سنجش کیفیت هوای تهران، نحوه فعالیت مراکز و ایستگاه های سنجش آلودگی هوا در شهر تهران و همکاری های بین المللی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) پرداخت.
وی با تشریح شرایط آلاینده های موجود در شهر تهران در یک دهه گذشته به ویژه در دو سال اخیر، عدم ارائه اطلاعات دقیق مراکز آلاینده مستقر در حریم شهر تهران، عدم اجرای قانون هوای پاک از سوی دستگاه های مسئول و عدم اجرایی شدن کد جریمه برای ماشین های متخلف از سوی پلیس هدایت و رانندگی را از مهمترین مسائل این سازمان برای انجام وظایف خود برای مقابله با آلودگی هوا برشمرد.
ضرورت همکاری بیشتر میان شورای شهر و مجلس در حل مسائل و مسائل محیط زیستی، همکاری بیشتر میان مراکز علمی و پژوهشی با مجلس و شورای شهر، توجه تمام اقدامات بر مسائل فنی و عدم توجه به مسائل فرهنگی، مالی و انسانی، عدم توجه به کاربری زمین و بارگزاری جمعیت، عدم توجه به حمل و نقل عمومی در کلان سیاستگذاری ها و عدم خودگردان بودن برنامه ها، از جمله موضوعاتی بود که از سوی مشاوران و کارشناسان کمیته محیط زیست شورای شهر و فراکسیون محیط زیست مجلس مطرح شد.
مکلف کردن خودروسازها به از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و ارائه گارانتی به تجهیزات آلودگی هوا، نظارت جامع بر صنایع و پایشگاه های مستقر در حریم شهر تهران، ظرفیت سنجی میزان بهره برداری و استفاده اتومبیل ها و موتورسیکلت ها از معابر و خیابان های تهران، تفویض بخشی از اختیارات سازمان محیط زیست به شهرداری، شناسنامه دار کردن مراکز و کارگاه های صنعتی فعال در تهران و منطقه شهری تهران، جلوگیری از ارائه سوخت گازوئیلی و مازوت به صنایع و پالایشگاه های مستقر در حریم شهر تهران پیشنهاداتی بود که از سوی مشاوران کمیته محیط زیست و فراکسیون محیط زیست مجلس برای بهبود شرایط هوای تهران و مقابله با آلودگی ارائه شد.
سمیه رفیعی در ادامه این جلسه، با بیان اینکه آلودگی هوا و شیوع ویروس کرونا شرایطی را ایجاد نموده اند که نمی توان به آنها بی توجه بود، گفت: مبنای مسائل تهران محیط زیستی هستند اما متاسفانه به جای حل مبنایی آنها، اقدام به عارضه درمانی نموده ایم و همین مسئله موجب شده تا مسائل و معضلات تهران به صورت بنیادی حل و فصل نشوند.
وی بودجه در نظر گرفته شده برای حفاظت از محیط زیست و توسعه حمل و نقل عمومی شبیه به شوخی دانست و توضیح داد: فرسوده بودن ناوگان اتوبوسرانی و موتورهای سیکلت و همچنین کافی نبودن بودجه برای اسقاط و جایگزین اتوبوس ها و موتورسیکلت های جدید موجب شده پیشرفت مورد انتظار رخ ندهد.
نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه نباید به تصویب قانون بسنده کرد، اعلام نمود: مهمتر از تصویب قانون، اجرای قانون است. قانون هوای پاک هرچند ضعف هایی دارد اما یک قانون مترقی در حوزه محیط زیست محسوب شده ولی متاسفانه این قانون اجرایی نمی گردد و دستگاه های مسئول به بهانه های مختلف از اجرای آن خودداری می نمایند.
رفیعی اضافه نمود: در خصوص آزادسازی موتورسیکلت های رسوبی که اخیرا اجرا شد، ما موافق نگه داشتن اموال مردم نیستیم اما این موتورها نباید در کلانشهرها بدون ضابطه توزیع شوند و آزادسازی آنها هم باید براساس استانداردهای محیط زیستی و مکانیزم تعیین باشد.
وی همراهی همه دستگاه ها و نهادهای مسئول را مقدمه و زمینه ساز تحول در امور برشمرد و بر کوشش خود در مجلس برای بهبود شرایط محیط زیست در مسئله بودجه و برنامه توسعه هفتم تاکید نمود.
در انتها این جلسه، حسینی میلانی با مثبت ارزیابی کردن جلسه خود با رئیس و مشاوران فراکسیون محیط زیست، با اشاره به اقدامات صورت گرفته در مدیریت شهری در مسائل مرتبط با محیط زیست و خدمات شهری ابراز داشت: در آستانه ارائه طرح جامع مدیریت پسماند هستیم که چشم انداز شرایط پسماند در 20 سال آینده را ترسیم می نماید. همچنین شهرداری با وزارت نیرو درخصوص کاهش استفاده از آب های زیرزمینی و بهره برداری از پساب تصفیه شده توافق شده است.
وی ادامه داد: در خصوص تکمیل خطوط آب و فاضلاب اقداماتی خوبی صورت گرفته که موجب کاهش هدررفت و بهبود ارائه خدمات شده اما همچنان 400 نقطه انفصال را شاهدیم که موجب شده فاضلاب های شهری وارد انهار و کانال های آب گردد. به همین خاطر از شرکت آب و فاضلاب استان تهران خواسته ایم هرچه زودتر برنامه خود را در این باره ارائه کند.
سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر با بیان اینکه اقدامات صورت گرفته برای از رده خارج کردن موتورسیکلت های فرسوده ناکافی است، مطرح کرد: باید اقداماتی برای گشایش در فرایند اسقاط موتورسیکلت های فرسوده انجام گردد و این موتورها وارد فرایند استفاده مجدد در سطح شهرها نشوند. به نظر ما، تخصیص نیم درصد از جرایم هدایت و رانندگی برای اعتبار اسقاط موتورسیکلت های فرسوده، پیشنهادی عملی است که می تواند گشایش آفرین باشد.
حسینی میلانی افزایش اعتبار حمل و نقل عمومی در لایحه بودجه سال 1400 و ورود کمیسیون اصل 90 مجلس برای پیگیری تخلفات دستگاه هایی که قانون هوای پاک را اجرا نمی نمایند، خواهان شد و اعلام کرد: ظرفیت کارشناسی مدیریت شهری در حوزه محیط زیست آماده همکاری با مجلس درخصوص تدوین برنامه هفتم توسعه برای ارائه یک برنامه ملی است.
منبع: خبرگزاری پانا