ساخت میکروربات برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن

به گزارش دوست داشتنی ها، به گزارش خبرنگاران به نقل از پن تودی، این فناوری در حقیقت انبوهی از میکروربات ها است که به عنوان مسواک و نخ دندان عمل می نماید و روشی نوین و اتوماتیک برای انجام فعالیت تکراری اما حیاتی مسواک زدن و استفاده از نخ دندان را ارائه می دهد. چنین ابزاری به خصوص برای افرادی کارآمد است که فقدان مهارت لازم برای مسواک زدن به تنهایی هستند.

ساخت میکروربات برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن

بلوک های سازنده این میکروربات ها ذرات نانو اکسید آهن هستند که فعالیت کاتالیستی و مغناطیسی انجام می دهند. محققان با استفاده از میدان مغناطیسی توانستند حرکت و تنظیمات میکروبات را طوری راهنمایی نمایند که ساختارهایی به شکل برس مسواک تشکیل دهند و هرگونه پلاک را از سطح دندان بزدایند یا به شکل زنجیره هایی بلند در آیند که می توانند مانند نخ بین دندان ها را پاکسازی نمایند. در هر دو مورد، واکنش کاتالیستی سبب شد نانوذرات مواد آنتی میکروبی فراوری نمایند که باکتری های خطرناک در دهان را از بین می برند.

آزمایش های این سیستم روی دندان های مدل و انسان واقعی نشان داد مجموعه ربات ها می توانند اشکال مختلفی را تشکیل دهند تا بیوفیلم های چسبنده ای را نابود نمایند که به ایجاد پوسیدگی و بیماری لثه منجر می گردد. محققان دانشگاه پن یافته های خود در این زمینه را در ژورنال ACS Nano منتشر نموده اند.

هیون کو یکی از استادان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا و بعلاوه از مولفان این پژوهش می گوید: روتین های مراقبت دهان و دندان خسته نماینده هستند و چالش های متعددی برای مردم ایجاد می نمایند.

ادوارد استیگر محق ارشد پژوهش از دانشکده مهندسی و علوم کاربردی در این باره می گوید: ذرات نانو را می توان با استفاده از میدان های مغناطیسی شکل داد و کنترل کرد. ما فرچه هایی شکل دادیم که می توانند در یک فضا جارو نمایند و به عقب و جلو (مانند نخ دندان) حرکت نمایند. این روند شبیه یک بازوی رباتیک عمل می نماید که کشیده می گردد و سطح را پاکسازی می نماید. این سیستم را می توان طوری برنامه ریزی کرد تا مجموعه های نانو ذرات بسازد و حرکات را به طور اتوماتیک کنترل کند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 شهریور 1401 بروزرسانی: 30 شهریور 1401 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 1382

به "ساخت میکروربات برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت میکروربات برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید