رایزنی وزیران خارجه عراق و ترکیه درباره مسائل دوجانبه و منطقه ای

به گزارش دوست داشتنی ها، وزیران امور خارجه عراق و ترکیه امروز چهارشنبه در آنکارا، در خصوص روابط دوجانبه و منطقه ای بحث و مصاحبه کردند.

رایزنی وزیران خارجه عراق و ترکیه درباره مسائل دوجانبه و منطقه ای

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

به نقل از رسانه های عراقی، فواد حسین وزیر خارجه عراق بعد از دیدار با مولود چاوش اوغلو همتای ترکیه ای خود در آنکارا در گفت وگو با خبرنگاران شرح داد: ما با طرف ترکیه ای درباره مسائل منطقه ای و روابط ایران و آمریکا گفت وگو کردیم. این روابط به طورکلی بر منطقه و عراق تاثیر می گذارد.

وی همچنین از رایزنی با ایران برای کاستن از تنش های منطقه ای سخن گفت.

فواد حسین درباره درگیری آذربایجان و ارمنستان نیز گفت: موضع ما در قبال درگیری بین آذربایجان و ارمنستان واضح و روشن است.

وزیر خارجه عراق اوضاع حوزه خلیج فارس و فرایند آشتی بین کشورهای عرب این حوزه را از دیگر محورهای مورد بحث خود با همتای ترکیه ای توصیف کرد و اضافه نمود: روابط ما با طرف ها خوب است و دعوت به آشتی می کنیم.

وی همچنین پیش بینی کرد که سفر فردا پنجشنبه مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق و هیات همراهش به آنکارا نتایج مثبتی داشته باشد و به امضای چند یادداشت تفاهم منجر شود.

وزیر خارجه عراق درباره مسائل امنیتی گفت: ما موضع واضحی داریم و قانون اساسی عراق به هیچ سازمانی اجازه فعالیت از خاک عراق علیه کشورهای همسایه را نمی دهد. ما به قانون اساسی خود متعهد هستیم و هرگونه فعالیت علیه کشورهای همجوار از جمله ترکیه را مغایر با قانون اساسی خود می دانیم.

وی درباره موضع کشورش در قبال سوریه گفت: سیاست عراق در قبال سوریه روشن است و ما برای استقلال سوریه و تضمین امنیت تلاش می کنیم زیرا شرایط سوریه به طور مستقیم بر شرایط عراق تاثیر می گذارد.

وی اضافه نمود: با جدیت برای ثبات سوریه تلاش می کنیم و مسئله حضور یک نماینده عراقی در نشست های مربوط به شرایط سوریه را مطرح کرده ایم.

وزیر خارجه عراق همچنین درباره توافقنامه استقرار نیروهای دولت مرکزی عراق در منطقه سنجار در استان نینوا در این کشور گفت که در دیدار با اوغلو درباره این توافقنامه بحث و تبادل نظر شد و ما اجرای این توافقنامه و گام هایی را که باید اتخاذ شود، بررسی کردیم.

اوغلو: ترکیه از وحدت جغرافیایی عراق دفاع می کند

مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه نیز در این کنفرانس مطبوعاتی درباره حضور نظامی ترکیه در شمال عراق گفت: ترکیه از وحدت جغرافیایی عراق و پاکسازی خاکش از تروریسم دفاع می کند. برای پاکسازی کامل عراق از حزب کارگران کردستان حمایت لازم را ارایه خواهیم کرد. از مبارزه عراق علیه گروههای تروریستی مثل داعش حمایت خواهیم کرد.

وی اضافه نمود: حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) دشمنی است که به هر کسی که با او در عراق و سوریه بیعت نمی کند، حمله می کند.

وزیر خارجه ترکیه اضافه نمود: اجرای توافقنامه سنجار برای پاکسازی منطقه سنجار از حزب کارگران کردستان اهمیت زیادی برای آینده عراق دارد. این حزب نماینده کردها نیست بلکه پیش از هر چیزی دشمن کردها است.

اوغلو شرح داد: ترکیه از توسعه روابط اقتصادی و تجاری با عراق حمایت می کند و اجلاسی اقتصادی در عراق در سایه افزایش دیدارهای دوجانبه در دوره آینده برگزار خواهد شد.

وی همچنین از لغو ویزا برای عراقی ها در آینده نزدیک همانطور که در گذشته بود، خبر داد. ، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 3 بهمن 1399 بروزرسانی: 3 بهمن 1399 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 627

به "رایزنی وزیران خارجه عراق و ترکیه درباره مسائل دوجانبه و منطقه ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رایزنی وزیران خارجه عراق و ترکیه درباره مسائل دوجانبه و منطقه ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید