تبعات حقوقی اقدام خصمانه آمریکا علیه پرواز مسافری ماهان

به گزارش دوست داشتنی ها، ایرنا نوشت: اقدام پنجشنبه جنگنده های نظامی آمریکا در ایجاد مزاحمت برای هواپیمای مسافربری ماهان در جهت هوایی تهران - بیروت، نقض آشکار حقوق بین الملل و اصل آزادی و امنیت پرواز است که تبعات و مسئولیت بین المللی برای دولت خاطی یعنی ایالات متحده آمریکا را به دنبال دارد؛ اقدامی که یادآور جنایت ناو وینسنس در شلیک مرگبار به هواپیمای ایرباس ایران در سال 1367 است.

تبعات حقوقی اقدام خصمانه آمریکا علیه پرواز مسافری ماهان

شامگاه پنج شنبه، دو جنگنده آمریکایی برای یک فروند هواپیمای مسافربری شرکت ماهان (پرواز تهران - بیروت) در آسمان سوریه ایجاد مزاحمت و این پرواز را مجبور به فرود اضطراری کرد. این هواپیمای مسافربری به شماره 1152 که از تهران به مقصد بیروت در حرکت بود، با مزاحمت جنگنده ­های آمریکایی روبرو و ناچار به کاهش ناگهانی سرعت و فرود اضطراری در فرودگاه بیروت شد که در اثر این حادثه شماری از مسافران این پرواز پس از فرود، به مراکز درمانی منتقل شدند.

اقدام اخیر آمریکا در مزاحمت برای هواپیمای مسافربری ایران (ماهان)، نقض آشکار و صریح مقررات حمل و نقل هوایی به ویژه کنوانسیون 1944 شیکاگو و ضمائم مختلف آن پیرامون امنیت پرواز، نقض مقررات سارپ (SARP) (هنجارها و رویه های توصیه ­ای/ Standards and Recommended Practices) سازمان هواپیمایی کشوری (ایکائو) و همچنین مغایر با اسناد مختلفی چون گاسپ (GASP) (برنامه دنیای امنیت هواپیمایی / Global Aviation Safety Plan) در این سازمان بوده که مسئولیت بین ­المللی آمریکا را به موجب حقوق بین ­الملل و اصول مسلم آن به دنبال خواهد داشت:

نقض آزادی و امنیت پرواز- کنوانسیون شیکاگو، 1944

به دنبال تشکیل کنفرانس شیکاگو (1 نوامبر- 7 دسامبر) 1944 میلادی، سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) که به موجب موافقت نامه ­ای در تاریخ 4 دسامبر 1946 میلادی به امضای مجمع عمومی سازمان ملل متحد، و در 13 مه 1947 میلادی به امضای مجمع سازمان بین ­المللی هواپیمای کشوری رسید، تشکیل شد و به یکی از سازمان های تخصصی ملل متحد تبدیل شد. وجود شبکه حمل و نقل هوایی سالم و قابل اطمینان که بخش مهمی از اقتصاد کشورها نیز بدان وابسته است، نیازمند تدوین قواعد و مقررات کارآمد و مناسبی برای تضمین امنیت پروازها است که ایکائو این وظیفه را بر عهده دارد.

اساسنامه ایکائو در واقع قسمتی از کنوانسیون شیکاگو، 1944 میلادی است؛ بند (د) ماده (3) کنوانسیون شیکاگو صراحتاً اشعار می ­دارد: دولت ­های متعاهد، متعهد می­ گردند که هنگام وضع مقررات در خصوص هواپیماهای کشوری خود، شدیداً به امنیت هواپیماهای غیرنظامی توجه کنند. مقصود از هواپیماهای کشوری در این کنوانسیون بر اساس بند (ب) این ماده، هواپیماهای نظامی، گمرکی و انتظامی است. بنابراین تمامی کشورهای عضو مکلفند توجه ویژه ­ای نسبت به بحث امنیت هواپیماهای مسافربری داشته باشند که هواپیمای غیرنظامی محسوب می­ گردند؛ همچنین بر اساس بند (ط) ماده (44) کنوانسیون، ارتقای امنیت پروازهای هوایی بین ­المللی یکی از اهداف راهبردی (استراتژیک) ایکائو بر شمرده شده است.

نقض مقررات مختلف ایکائو از جمله سارپ (SARP) و گاسپ (GASP)

سارپ یا هنجارها و رویه های توصیه ای، مجموعه استانداردها و قواعدی است که از سوی سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) تهیه و تدوین می گردد و به مباحثی چون امنیت، مجوز کارکنان، بهره برداری از هواپیماها، فرودگاه ها، خدمات تردد هوایی، تحقیقات پیرامون سوانح و محیط زیست می پردازد. فقدان قواعد سارپ، سیستم هوانوردی را آشفته و بسیار خطرناک خواهد نمود. امنیت و ایمنی پرواز یکی از اهداف راهبردی و اساسی ایکائو است که همیشه مطمح نظر بوده و از دولت­ های عضو درخواست شده است تا در سطح ملی، منطقه­ ای و بین ­المللی تدابیر ویژه ای به کار بندند تا امنیت پروازها تامین گردد. در این راستا سازمان در قالب تهیه و تدوین برنامه­ های متعددی چون گاسپ (برنامه دنیای امنیت هواپیمایی / Global Aviation Safety Plan) و نظایر آن از دولت­ های عضو موکداً درخواست نموده تا ضمن وضع مقررات ملی خاص درباره ایمنی پرواز، همیشه بر اجرای آن­ها نیز نظارت دقیق اعمال کنند. متاسفانه اقدام خصمانه آمریکا در حریم هوایی سوریه نسبت به به مخاطره افکندن امنیت پرواز هوایی تهران - بیروت بیانگر اهمال و بی توجهی آشکار این کشور در این زمینه بوده که نیازمند روبروه جدی سازمان با این مقوله است.

نقض کنوانسیون مونترال، 1971

کنوانسیون جلوگیری از اعمال غیر قانونی علیه امنیت هواپیمایی کشوری 1971 میلادی موسوم به کنوانسیون مونترال مشتمل بر یک مقدمه و شانزده ماده بوده که در تاریخ 23 سپتامبر 1971 در مونترال منعقد شده و ایران نیز در سال 1352 شمسی (1973 میلادی) بدان ملحق شده است. هدف از تصویب این کنوانسیون در مقدمه­ آن به خوبی منعکس شده است که بیان می دارد: [...] اعمال غیر قانونی علیه امنیت هواپیمایی کشوری، امنیت افراد و اموال را به مخاطره انداخته و بهره برداری سرویس های هوایی را شدیداً مختل و اعتماد مردم دنیا را نسبت به امنیت هواپیمایی کشوری متزلزل می سازد [...] .

بند (1) ماده (1) این کنوانسیون بیان می دارد: هر کس بر خلاف قانون و عامداً مرتکب اعمال زیر گردد مجرم شناخته می گردد: الف - علیه سرنشین هواپیمای در حال پرواز به عمل عنف آمیزی مبادرت کند که طبیعت آن عمل امنیت هواپیما را به مخاطره افکند.

اعتراف صریح بیل اوربان سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا در غرب آسیا (سنتکام) در بامداد آدینه به مزاحمت برای پرواز ماهان اعتراف صریح به ارتکاب جرم بوده و این اقدام مجرمانه را مشمول کنوانسیون مونترال 1971 قرار خواهد داد.

نقض حقوق بشر مربوط به آزادی رفت و آمد افراد

ورای حقوق خاص مربوط به امنیت پروازها که از سوی ایالات متحده آمریکا نقض شده، در ابعادی وسیع ­تر در حقوق بین ­الملل، می ­توان ارعاب افراد و ممانعت و مزاحمت در آزادی رفت و آمد آنان را نقض صریح حقوق بشر دانست. حق آزادی تردد افراد در اسناد مختلف حقوق بشر از جمله اعلامیه دنیای حقوق بشر 1948 میلادی (بند ب ماده 13)؛ میثاق بین ­المللی حقوق مدنی و سیاسی 1966 میلادی (بند 2 ماده 12)؛ کنوانسیون آمریکایی حقوق بشر (ماده 22)؛ پروتکل (4) کنوانسیون اروپایی حقوق بشر (ماده 2) و ... انعکاس یافته است که حاکی از اهمیت این حق بنیادین بشری است. هیچ فرد یا دولتی حق ندارد با انجام اقداماتی، محدودیتی بدون دلیل برای حق آزادی تردد افراد ایجاد نماید.

احراز مسئولیت بین ­المللی آمریکا در برابر ایران

بر اساس ماده (1) طرح پیش نویس مسئولیت کشورها در برابر اعمال متخلفانه­ بین­ ا­المللی 2001 میلادی، هر عمل متخلفانۀ بین المللی یک کشور، مسؤولیت بین المللی آن کشور را به دنبال دارد. عناصر این عمل متخلفانه نیز در ماده (2) این سند بیان شده است: عـمـل مـتـخـلـفـانـۀ بین المللی یک کشور هنگامی است که رفتاری مشتمل بر فعل یا ترک فعل ارتکاب یابد که اولاً به موجب حقوق بین ­الملل قابل انتساب به آن دولت باشد، ثانیاً نقض تعهد بین المللی آن کشور را بنیان نهد.

نادیده دریافت اصل آزادی و امنیت پرواز هواپیماهای غیرنظامی مصرح در کنوانسیون شیکاگو 1944 میلادی؛ نقض مقررات و توصیه ­های مختلف ایکائو راجع به امنیت پرواز؛ نقض حق آزادی تردد و رفت و آمد شهروندان مندرج در اسناد بنیادین حقوق بشری و همچنین اعتراف صریح آمریکا در این زمینه جای تردیدی برای انتساب مسئولیت این عمل متخلفانه برای ایالات متحده آمریکا باقی نگذاشته و ضمن اعطای حق ایران در استفاده از ظرفیت های قانونی مقابله با این اقدام، نیازمند برخورد جامعه دنیای با این کشور و اخذ تعهد از آمریکا مبنی بر عدم تکرار چنین جرایم مشابهی در آینده خواهد بود.

واکنش های داخلی و دنیای به اقدام غیرقانونی آمریکا

استفان دوجاریک سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در واکنش به حادثه تهدید هواپیمای مسافربری ایران توسط جنگنده های آمریکایی، گفت: ایمنی حمل و نقل هوایی غیرنظامی باید از سوی همه محترم شمرده گردد.

دوجاریک روز آدینه در نشست خبری خود این مطلب را در پاسخ به این سوال عنوان کرد که موضع دبیرکل درباره حادثه ای که در فضای هوایی سوریه رخ داد که 2 هواپیمای نظامی آمریکا به هواپیمای ماهان ایر که یک هواپیمای غیرنظامی ایران بود بسیار نزدیک شدند، چیست.

وی اضافه کرد: ما هنوز اطلاعات مشخصی از این حادثه دریافت ننموده ایم اما به طور اصولی، ایمنی حمل و نقل هوایی غیرنظامی باید از سوی همه محترم شمرده گردد. این یک موضع کلی است اما هنوز اطلاعات مشخصی دریافت ننموده ایم.

کاظم غریب ­آبادی سفیر و کننده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین، در پی تعرض جنگنده های آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران در آسمان سوریه گفت: تهدید مردم عادی و بچه ها و زنان برای حصول به اهداف سیاسی، کثیف ترین نوع سیاست است که قطعا با شکست روبرو خواهد شد.

محمدجواد ظریف طی پیغامی در توییتر خود نوشت: ایالات متحده به صورت غیرقانونی سرزمین کشور دیگری را اشغال می نماید و سپس به ایجاد مزاحمت برای یک هواپیمای مسافربری غیرنظامی می پردازد که طبق برنامه از پیش معین شده پرواز می نماید و جان مسافران بی گناه سرنشین آن را به خطر می اندازد. . وی در این پیغام این اقدام را گستاخی واشنگتن برای رجحان دادن بی قانونی بر قانون مندی دانست و خواهان رویارویی جامعه دنیای با رفتارهای واشنگتن شد.

لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهور نیز در واکنش به این اقدام آمریکا توضیح داد: رفتار هواپیماهای جنگنده در قبال پرواز 1152 هواپیمایی ماهان و ایجاد مزاحمت برای یک هواپیمای مسافربری آن هم در خاک کشور ثالث نقض آشکار امنیت هوانوردی، تخلف از اصل آزادی پرواز هواپیماهای غیر نظامی است.

وی اضافه کرد: این اقدام در مغایرت با مواد 3 مکرر و 44 پیمان هواپیمایی کشوری بین المللی (کنوانسیون شیکاگو) و ضمیمه های مربوطه و کنوانسیون مونترال 1971 و نیز زیر پا گذاشتن اصول مسلم حقوق بین الملل است.

جنیدی همچنین در ادامه بیان نمود: توضیحاتی که تا به امروز ارائه شده غیرموجه و فاقد وجه اقناعی است؛ لذا اقدامات اجرا شده توسط این جنگنده ها موجب مسئولیت بین المللی دولت متبوع آن ها بوده و قابلیت تعقیب حقوقی را از جمله در شورای ایکائو و دیوان بین المللی دادگستری به دنبال خواهد داشت.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با توجه به قبول مسئولیت ایجاد خطر برای هواپیمای خطوط هوایی ماهان از سوی سخنگوی سازمان تروریستی سنتکام آمریکا، این اقدام ماجراجویانه و خطرناک را به شدت محکوم نموده و آن را ناقض حقوق بین الملل هوانوردی و مخل صلح و امنیت منطقه دانست.

وی با بیان اینکه هم حضور نیروهای آمریکایی در سوریه و هم ماموریت هوایی جنگنده های آنان غیرقانونی است، گفت: از آن مهم تر هیچ کس به آمریکا چنین اجازه ای نداده است که هواپیماهای مسافربری را به وسیله جنگنده های نظامی خود روی آسمان بازرسی کند.

موسوی ادامه داد: چنین کاری هم غیرقانونی، هم خطرناک و هم بازی با جان انسان های بی گناه است به خصوص که برخلاف ادعای صورت گرفته، فاصله امن اصلا رعایت نشده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به پیگیری های حقوقی و فنی ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران این اقدام آمریکا را به وسیله رجوع به مجامع قانونی بین المللی به ویژه سازمان بین المللی هوانوردی (ایکائو) دنبال خواهد نمود و اجازه نخواهد داد آمریکا این چنین با قلدربازی های خود تمام قوانین بین المللی را به سخره گیرد.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ حرکت خصمانه ای علیه ملت ایران را بی پاسخ نخواهد گذارد و در زمان خود به هر حرکت نابخردانه ای واکنش قاطع و مناسب نشان خواهد داد.

بازخوانی جنایت ناو وینسنس در شلیک به ایرباس ایران

اقدام خصمانه جنگنده ­های نظامی آمریکا در برابر پرواز 1152 هواپیمایی ماهان به مقصد بیروت در آسمان کشور سوریه، بار دیگر یاد و خاطره تلخ حمله ناو جنگی وینسنس آمریکا به هواپیمای مسافربری ایرباس جمهوری اسلامی در 12 تیر ماه سال 1367 را در اذهان ایرانیان زنده کرد. شرایط آن روزها که رزمندگان اسلام تحت فرماندهی و راهبری حضرت امام خمینی(ره)، اراده پولادین ملت سلحشور ایران اسلامی در دفاع مقدس را به استکبار دنیای و ارتش بعثی صدام تحمیل نموده بودند، بی شباهت به شرایط مقتدرانه امروز جمهوری اسلامی ایران نیست که علیرغم سنگین­ ترین تحریم­ های ظالمانه و تاریخی علیه ملت ایران، در تمامی عرصه ­های سیاسی و حقوقی بین ­المللی دولت ­های غرب و در راس آن­ها آمریکای جنایتکار و مدعی حقوق بشر را به انزوا کشانده و سربلندی و اقتدار میهمن عزیزمان را به رخ دنیایان کشیده ­اند؛ امری که مایه خشم و بی تابی سردمداران آمریکا را فراهم نموده است.

جنون نقض قطعنامه های سازمان ملل، زیر پا گذاشتن مهم ترین توافق ها و معاهدات بین المللی، صدور دستور مستقیم ترورهای هدفمند، نقض حقوق بنیادین بشر، حرکت در راستا جنگ افروزی، نفرت پراکنی و صلح ستیزی در نقاط مختلف دنیا از سوی آمریکا که قواعد و مقررات دنیا را بی محابا هدف شلیک بی قانونی های خود قرار داده و جنون قانون گریزی این کشور، زنگ خطر را برای صلح و امنیت جامعه بین الملل به صدا درآورده است؛ علائم هشدار دهنده ای است که دنیا نباید تنها نظاره گر آن باشد.

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 27 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 375

به "تبعات حقوقی اقدام خصمانه آمریکا علیه پرواز مسافری ماهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبعات حقوقی اقدام خصمانه آمریکا علیه پرواز مسافری ماهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید