خاطرات ناصرالدین شاه در آمستردام؛ زن ها تمام چاق و گنده و مقبول، زشت ندارند!

به گزارش دوست داشتنی ها، سومین سفر ناصرالدین شاه به اروپا در فروردین سال 1268 شمسی شروع شد؛ او در این سفر ابتدا به روسیه رفت و سپس راهی کشور های آلمان، هلند و انگلستان شد.

خاطرات ناصرالدین شاه در آمستردام؛ زن ها تمام چاق و گنده و مقبول، زشت ندارند!

به گزارش فرادید؛ در اینجا گزیده ای از روزنامۀ خاطرات او در روز یکشنبه 26 خرداد سال 1268 شمسی (شوال سال 1306 قمری) را می خوانید که مربوط است به سفر شاه از آلمان به شهر آمستردام هلند:

بعد از ده دقیقه که رفتیم داخل خاک هلاند شدیم و فورا معلوم شد خاک هلاند است، وضع تغییر کرد، در دهات خانه های کوچک که دیده می شد خیلی نالایق و پست بود، با گچ سفید نموده بودند... اغلب این صحرا ها آب بوده است و منجلاب که خشک نموده اند و جای آن ها را کاج کاشته اند که جنگل گردد... خلاصه رسیدیم به آمستردام... بسیار شهر معتبری است و معظم... از ترن پایین آمده با حاکم و سایرین تعارف نموده از جلو سرباز ها گذشتیم... سوار کالسکه شده راندیم برای منزل...

بسیار شهر خوبی، کوچه های وسیع، سنگ فرش بسیار خوب نموده، عمارت های سه چهار مرتبه [طبقه]عالی، بنا های محکم، پاک، تمیز، شسته، خیلی خیلی قشنگ... راه پر بود از جمعیت، الی منزل زن های خوشگل خوب خیلی بود که از جا های دیگر مقبول تر بودند، به خصوص خدمت کار های اینجا که تاجی از تور سفید سرشان است، تمام چاق و گنده و مقبول، زشت ندارند، مگر پیر باشند...

اهل این شهر هم، چون ایرانی ندیده بودند برای دیدن آمده بودند و کم مانده بود از زور دیدن چشمهایشان از کاسه بیرون بیاید... همینطور با جمعیت آمدیم تا رسیدیم به هتل... منزل ما خیلی خوش منظر است، اطاق های خوب روشن، منظره به رودخانه نگاه می نماید... چون خیلی خسته بودیم، شام خورده خوابیدیم، صدای این شهر و های و هوی آنجا نسبت به شهر های دیگر خیلی کمتر و بهتر است.

منبع: فرارو
انتشار: 12 شهریور 1402 بروزرسانی: 12 شهریور 1402 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 1529

به "خاطرات ناصرالدین شاه در آمستردام؛ زن ها تمام چاق و گنده و مقبول، زشت ندارند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خاطرات ناصرالدین شاه در آمستردام؛ زن ها تمام چاق و گنده و مقبول، زشت ندارند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید