ترمیم بینی با غضروف مصنوعی

به گزارش دوست داشتنی ها، محققان دانشگاه آلبرتا واقع در کانادا با استفاده از یک تکنیک چاپ سه بعدی توانستند غضروفی بسازند که امکان ترمیم بینی افراد مبتلا به سرطان پوست را فراهم می نماید.

ترمیم بینی با غضروف مصنوعی

به گزارش خبرنگاران، بینی یکی از اندام هایی است که معمولا درگیر سرطان پوست می گردد و درمان آن اغلب مستلزم برداشتن بخشی از پوست و غضروف بینی است.

پس از بهبود از بیماری معمولا با استفاده از غضروف موجود در سایر اندام ها مانند دنده ها، بافت بینی ترمیم می گردد؛ اما این شیوه تهاجمی می تواند موجب بروز مسائل دیگری گردد و در بسیاری از موارد غضروف مورد استفاده با شکل بینی سازگاری ندارد.

اکنون محققان راه چاره جدیدی را برای رشد غضروف جایگزین بینی در آزمایشگاه ارائه کردند که این مسائل را برطرف می نماید و غضروف فراوری شده با ساختار بینی شخص سازگاری کامل دارد.

در این شیوه از سلول های غضروف بینی شخص بیمار استفاده می گردد و این سلول ها با هیدروژلی از جنس کلاژن گاو مخلوط می شوند.

سپس با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی، غضروف بینی با شکل مورنظر چاپ شده و به مدت چهار هفته نگهداری می گردد تا سلول ها فراوریمثل نمایند و غضروف آماده پیوند به بینی بیمار گردد.

گام بعدی محققان آنالیز عملکرد غضروف های مصنوعی پس از پیوند به بدن است. برای این منظور فعلا از جانوران استفاده می گردد و محققان امیدوارند ظرف دو تا سه سال آینده بتوانند آزمایش های انسانی را شروع نمایند.

هدف اولیه این آزمایش ترمیم بینی مبتلایان به سرطان پوست و افرادی با بینی شکسته است.

بر اساس گزارش انجمن سرطان آمریکا، سرطان پوست شایع ترین سرطان در آمریکا محسوب می گردد.

در سایر نقاط دنیا نیز آمار به همین شکل است. مرگبارترین نوع سرطان ملانوم نام دارد. انواع دیگر سرطان پوست از جمله سرطان سلول سنگفرشی و سرطان سلول پایه ای نیز از سرطان های کشنده پوستی محسوب می شوند که تعداد قربانیان آنان کمتر از ملانوم است.

سرطان پوست ناشی از رشد غیرطبیعی سلول های پوست، بر اثر اشعه ماورای بنفش خورشید است.

منبع: ایرنا

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 7 خرداد 1400 بروزرسانی: 7 خرداد 1400 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 870

به "ترمیم بینی با غضروف مصنوعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترمیم بینی با غضروف مصنوعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید