آنالیز گوشی ریلمی 10؛ نسبتا قدیمی اما همچنان پرطرفدار

به گزارش دوست داشتنی ها، ریلمی یکی از شرکت های مشهور چینی است که به ساخت گوشی های مالی و مجذوب کننده معروفیت دارد. بعضی از گوشی های این برند در بازار ایران هم مورد توجه زیادی قرار گرفته اند که یکی از این گوشی های پرطرفدار، ریلمی 10 است. در این مطلب از زوایای مختلف به این گوشی می پردازیم تا ببینیم آیا ارزش خرید بالایی دارد یا نه.

آنالیز گوشی ریلمی 10؛ نسبتا قدیمی اما همچنان پرطرفدار

معینات گوشی ریلمی 10

نام گوشیریلمی 10
تاریخ معرفی18 آبان 1401
وزن بدنه179 گرم
ابعاد159.9 در 73.3 در 8 میلی متر
جنس فریمپلاستیک
چیپستتنسور G2
ابعاد نمایشگر6.4 اینچ
نوع نمایشگرSuper AMOLED
رفرش ریت90 هرتز
رزولوشن1080 در 2400 پیکسل
مدل تراشهMediaTek MT8781 Helio G99
معینات هسته ها2 هسته 2.2 گیگاهرتز Cortex-A76 و 6 هسته 2.0 گیگاهرتز Cortex-A55
ترکیب حافظه داخلی و رم 64 گیگابایت / 4 گیگابایت رم

128 گیگابایت / 4 گیگابایت رم

128 گیگابایت / 6 گیگابایت رم

128 گیگابایت / 8 گیگابایت رم

256 گیگابایت / 8 گیگابایت رم

درگاه کارت حافظهدارد
دوربین های اصلیدوربین اصلی 50 مگاپیکسلی

سنسور تشخیص عمق 2 مگاپیکسلی

دوربین سلفی16 مگاپیکسل
جک هدفوندارد
سایز باتری5000 میلی آمپر ساعت
سرعت شارژ33 وات

محتویات درون جعبه

مانند بیشتر گوشی های چینی، در جعبه ریلمی 10 هم اقلام مختلفی دیده می گردد. اول از همه باید به جعبه زرد رنگ این گوشی اشاره کنیم که به یکی از ویژگی های کلیدی بسته بندی گوشی های ریلمی تبدیل شده است. با خرید این گوشی، در جعبه آن با شارژر 33 وات، کابل USB-A به USB-C و کاور شفاف ژله ای روبرو می شوید. بعلاوه مانند بیشتر گوشی های مالی، به طور پیش فرض یک محافظ نمایشگر بر روی نمایشگر اصلی این گوشی قرار گرفته که البته کیفیت خیلی خوبی ندارد و به شدت جاذب اثر انگشت است.

طراحی و کیفیت ساخت

روی هم رفته ریلمی از بدنه خوش ساختی بهره می برد و وزن آن به 179 گرم می رسد. بعضی گوشی های ریلمی در زمینه رنگ بدنه حرف زیادی برای گفتن دارند و برای خرید این گوشی هم می توانید از بین رنگ های مجذوب کنندهی دست به انتخاب بزنید.

بر روی نمایشگر این گوشی، شیشه محافظ گوریلا گلس 5 تعبیه شده که می تواند تا حد خوبی در برابر خط و خش و ضربات از نمایشگر محافظت کند. پنل پشتی گوشی پلاستیکی است و لبه های فریم هم تخت محسوب می شوند. ریلمی 10 از گواهی IP بهره نمی برد و بنابراین در برابر آب و گرد و غبار باید مراقب استفاده از آن باشید. البته به نظر می رسد این گوشی می تواند تا حد خوبی در برابر نفوذ قطرات آب از خود محاظت کند ولی در هر صورت در این زمینه هیچ چیز خاصی رسما اعلام نشده است.

نمایشگر 6.4 اینچی AMOLED طبیعتا بخش بزرگی از پنل جلویی را پوشش داده است و در سمت چپ بخش فوقانی نمایشگر می توانیم یک حفره شامل دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی را مشاهده کنیم. اسپیکر مکالمه هم در لبه بالایی تعبیه شده است.

سنسور اثر انگشت در دکمه پاور تعبیه شده که برای بسیاری از کاربران این معینه همچنان مجذوب کننده تر از سنسور اثر انگشت زیر نمایشگر است. زیرا سنسور اثر انگشت معمولی می تواند سرعت و دقت بیشتری ارائه کند. در پنل پشتی با یک دوربین 50 مگاپیکسلی و یک سنسور تشخیص عمق 2 مگاپیکسلی روبرو هستیم که هر دو سنسور به طور مستقیم روی پنل پشتی تعبیه شده اند.

روی هم رفته برای ریلمی 10 از بدنه باکیفیتی استفاده شده و زمانی که آن را در دست می گیرید، حس یک گوشی مقرون به صرفه قیمت و بی کیفیت را به کاربر منتقل نمی نماید. نمایشگر 6.4 اینچی هم این روزها نه زیاد بزرگ و نه زیاد کوچک است و حد تعادل بین نمایشگرهای مختلف محسوب می گردد.

ریلمی 10؛ نمایشگر

ریلمی 10 از نمایشگر 6.4 اینچی AMOLED با رزولوشن 1080p، رفرش ریت 90 هرتز و نرخ نمونه برداری لمسی 360 هرتز بهره می برد. بر روی این نمایشگر شیشه محافظ گوریلا گلس 5 تعبیه شده است. ریلمی می گوید این نمایشگر می تواند حداکثر روشنایی 1000 نیت را ارائه دهد.

طبق آنالیز های اجرا شده، در صورت فعال سازی روشنایی اتوماتیک نمایشگر، حداکثر روشنایی به 610 نیت می رسد و حداقل روشنایی هم 1.8 نیت است. در خصوص دقت رنگ، کاربران می توانند بین سه حالت Vivid، Natural و Pro دست به انتخاب بزنند. اگر در پی بهره گیری از دقیق ترین و وسیع ترین رنگ ها هستید، باید در حالت Pro گزینه Cinematic را انتخاب کنید.

در زمینه رفرش ریت هم فقط بعضی بازی ها با رفرش ریت 90 هرتز اجرا می شوند ولی با توجه به اینکه پردازنده گرافیکی چندان قدرتمند نیست، نمی تواند بیشتر بازی ها را با رفرش ریت 90 هرتز اجرا کند. در نهایت باید خاطرنشان کنیم نمایشگر این گوشی از HDR پشتیبانی نمی نماید.

عمر باتری

ریلمی 10 مانند نسل قبلی از باتری 5000 میلی آمپر ساعتی استفاده می نماید و مانند بیشتر گوشی های مالی ریلمی، از نظر عمر باتری حرف زیادی برای گفتن دارد. بر اساس تست باتری سایت GSMArena، این گوشی پیروز شده دوام باتری 126 ساعته را ارائه دهد. به طور معین برای مکالمه توانسته عمر باتری 35:14 ساعت را ثبت کند و برای وب گردی و پخش ویدیو هم باتری این گوشی به ترتیب 18:36 ساعت و 19:41 ساعت دوام آورده است.

همانطور که گفتیم، همراه با این گوشی یک شارژر 33 وات هم ارائه می گردد که طبق آنالیز های اجرا شده، در عرض 15 دقیقه شارژ باتری را از 0 به 30 درصد می رساند و برای شارژ کامل باتری هم باید 76 دقیقه منتظر بمانید.

ریلمی 10؛ اسپیکر

ریلمی 10 از اسپیکر مونو استفاده می نماید و خبری از اسپیکر استریو نیست. ریلمی مدعی شده که اسپیکر این گوشی از حالت تقویت پخش صدا بهره می برد که با این کار، حجم صدا تا 200 درصد افزایش پیدا می نماید. با فعال سازی این حالت، فرکانس های بالا تقویت می شوند ولی در حالت معمولی، اسپیکر فقط در زمینه پخش فرکانس های میانه عملکرد خوبی از خود نشان می دهد.

روی هم رفته با فعال سازی حالت تقویت صدا، حجم صدای پخش شده بسیار افزایش پیدا می نماید ولی به غیر از این مزیت، از نظر کیفیت صدا عملکرد معمولی ارائه می دهد و کیفیت بالایی ندارد.

نرم افزار

ریلمی 10 با رابط کاربری Realme UI 3.0 مبتنی بر اندروید 12 به دست کاربران می رسد. این رابط کاربری از امکانات زیادی بهره می برد و در زمینه شخصی سازی هم حرف زیادی برای گفتن دارد. با توجه به AMOLED بودن نمایشگر، می توانید از قابلیت نمایشگر همواره روشن هم بهره ببرید.

یکی از قابلیت های مفید این گوشی که به خصوص در گوشی های سامسونگ هم هواداران زیادی دارد، Sidebar است که به کاربر اجازه می دهد میانبر اپ های مختلفی را در منوی کناری نمایشگر قرار دهد. ریلمی 10 می تواند تا حداکثر 5 گیگابایت رم مجازی را با استفاده از حافظه داخلی به رم اصلی اضافه کند که این معینه به طور پیش فرض فعال است و در این حالت 3 گیگابایت رم مجازی استفاده می گردد. روی هم رفته این گوشی رابط کاربری ساده و مجذوب کنندهی دارد و با کمی گشت و گذار در منوهای آن، می توانید قابلیت های زیادی را فعال کنید.

عملکرد و بنچمارک ها

ریلمی 10 از چیپست میان رده هلیو G99 استفاده می نماید که مبتنی بر فناوری ساخت 6 نانومتری است. این گوشی طبیعتا قرار نیست عملکرد فوق العاده ای در بین رقبا داشته باشد اما از طرف دیگر چیپست G99 نسبت به اسنپدراگون 680 استفاده شده در ریلمی 9، ارتقای محسوسی به شمار میرود.

همانطور که در نمودارهای پایین می توانید ببینید، این چیپست به خصوص در تست تک هسته ای نسبت به نسل قبلی بسیار بهتر عمل نموده است. البته مهم ترین مزیت چیپست G99، پردازنده گرافیکی آن است. طبق بنچمارک های اجرا شده، این چیپست در مقایسه با گزینه های هم رده خود، برای گیمینگ حرف زیادی برای گفتن دارد. البته طبیعتا قرار نیست عملکرد مشابه با گوشی های پرچم دار ارائه کند. در تست AnTuTu 9 هم ریلمی 9 پیروز شده فاصله نزدیکی با ریلمی 9 پرو داشته باشد و همین موضوع از عملکرد خوب این گوشی خبر می دهد.

این چیپست قرار نیست بازی های سنگین را با بالاترین گرافیک اجرا کند ولی بر اساس تست های اجرا شده و در صورت انتخاب حالت تنظیمات اتوماتیک، بازی های اکشن با فریم ریت 50 فریم در ثانیه یا بالاتر اجرا می شوند که برای یک گوشی مالی، یک مزیت محسوب می گردد. ضمناً نباید پایداری عملکرد چیپست را از قلم بیندازیم که این معینه برای گیمرها اهمیت زیادی دارد. حتی اگر برای مدت طولانی بازی های سنگین را با این گوشی اجرا کنید، عملکرد دچار افت محسوسی نمی گردد و بعلاوه بدنه آن هم چندان داغ نخواهد شد.

ریلمی 10؛ دوربین

همانطور که در ابتدای این مطلب گفتیم، ریلمی 10 از دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی و سنسور تشخیص عمق 2 مگاپیکسلی بهره می برد. دوربین سلفی این گوشی هم مبتنی بر سنسور 16 مگاپیکسلی است.

دوربین اصلی در حالت پیش فرض عکس های 12.5 مگاپیکسلی ثبت می نماید. همانطور که در عکس های زیر می توانید ببینید، این دوربین در محیط روز عکس های مناسبی ثبت می نماید و اگرچه گستره دینامیکی رضایت بخش است، اما در بعضی عکس ها می توانیم ضعف های محسوسی را در این زمینه مشاهده کنیم.

از سوی دیگر، باید به معمولی بودن میزان ثبت جزئیات و شارپ کردن بیش از حد عکس ها هم اشاره کنیم. همین پردازش بیش از میزان، بعضی عکس ها را تا حدی مصنوعی نموده است. در ادامه می توانید تعدادی از عکس های ثبت شده با دوربین این گوشی در محیط روز را مشاهده کنید:

اگر در پی دریافت جزئیات بیشتری هستید، می توانید از حالت 50 مگاپیکسلی بهره ببرید که در این حالت طبیعتا جزئیات بیشتری در عکس ها ثبت می گردد. اما متاسفانه در حالت 50 مگاپیکسلی هم با پردازش بیش از حد عکس ها روبرو می شویم.

سنسور تشخیص عمق در حالت بوکه عملکرد خوبی دارد و زمانی که دوربین می خواهد نور پس زمینه را در حد تعادل نگه دارد، قابلیت HDR وارد عمل می گردد. روی هم رفته ریلمی 10 برای ثبت عکس ها در حالت پرتره می تواند بیشتر کاربران را راضی نگه دارد و در ادامه چند مورد از این عکس ها را می توانید مشاهده کنید.

دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی هم با توجه به قیمت این گوشی، عملکرد خوبی دارد و در عکس های ثبت شده با نویز پایین و کنتراست و گستره دینامیکی خوبی روبرو هستیم. البته باید خاطرنشان کنیم با فعال کردن HDR، جزئیات کمی کاهش پیدا می نماید و پردازش هم تا حدی بیش از حد صورت می گیرد.

دوربین ریلمی 10 از قابلیت حالت شب اتوماتیک پشتیبانی می نماید که به زبان ساده اگر نور محیط کم باشد، این حالت فعال می گردد تا عکس های بهتری ثبت کند. عکس های ثبت شده با این حالت در کل نوردهی خوبی دارند و نویز عکس ها هم در کل در حد متعادل هستند. البته این عکس ها در زمینه جزئیات حرف زیادی برای گفتن ندارند و بر روی بعضی از بخش ها هم نویز زیادی می توانیم ببینیم. در ادامه می توانید تعدادی از عکس های ثبت شده در شب را مشاهده کنید.

در خصوص ضبط ویدیو باید بگوییم که دوربین اصلی ریلمی 10 می تواند ویدیو های 1080p با سرعت 60 فریم در ثانیه را ضبط کند و برای دوربین سلفی باید به ویدیو های 1080p با سرعت 30 فریم در ثانیه بسنده کنید. ریلمی برای هیچکدام از دوربین ها از هیچگونه لرزشگیر اپتیکال و دیجیتال استفاده ننموده است. در محیط روز، دوربین اصلی ویدیو های خوبی می تواند ضبط کند و با توجه به قیمت گوشی، شاهد مشکل خاصی در این ویدیو ها نیستیم. اما در محیط های کم نور، میزان نویز ویدیو ها به طور قابل توجهی افزایش پیدا می نماید.

نتیجه نهایی

ریلمی 10 بدون شک یک گوشی میان رده و مالی مجذوب کننده است. طراحی این گوشی توجه کاربر را جلب می نماید و در کنار نمایشگر باکیفیت، باید به عمر باتری مناسب، سرعت شارژ رضایت بخش و عملکرد و پایداری خوب هم اشاره کنیم. این گوشی بعلاوه از ویژگی های محبوبی مانند جک هدفون و درگاه microSD هم بهره می برد.

از سوی دیگر، باید خاطرنشان کنیم رزولوشن دوربین اصلی نسبت به ریلمی 9 پایین آمده و خبری از ضبط ویدیو های 4K نیست. بعضی از تصمیم ها طبیعتا برای پایین آوردن قیمت گوشی اجرا شده اند و بسیاری از کاربران احتمالا مسئله ای با این تصمیم ها ندارند. بنابراین روی هم رفته ریلمی 10 یک گوشی با چیپست مناسب است که از بدنه خوش ساخت و نمایشگر باکیفیتی بهره می برد و عمر باتری بالایی ارائه می دهد. با توجه به تمام این نکات مطرح شده، این گوشی بدون شک ارزش خرید بالایی دارد.

نکات مثبت

  • طراحی مجذوب کننده و بهره گیری از شیشه محافظ گوریلا گلس 5
  • نمایشگر امولد با قابلیت نمایش رنگ های دقیق
  • عمر باتری خوب و سرعت شارژ بالا
  • عملکرد و پایداری مناسب نسبت به رقبا
  • بهره گیری از جک هدفون و درگاه کارت حافظه

نکات منفی

  • عدم مقاومت در برابر نفوذ قطرات آب
  • روشنایی نمایشگر میانه در حالت روشنایی اتوماتیک
  • فقدان اسپیکرهای استریو
  • کیفیت پایین عکس ها
  • فقدان دوربین اولترا واید

با توجه به تمام توضیحات مطرح شده، آیا ریلمی 10 ارزش خرید دارد؟ نظر خود را با ما و دیگران در میان بگذارید.

آیا گوشی ریلمی 10 ارزش خرید دارد؟

بله

خیر

منبع: GSMArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 18 تیر 1402 بروزرسانی: 18 تیر 1402 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 1509

به "آنالیز گوشی ریلمی 10؛ نسبتا قدیمی اما همچنان پرطرفدار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز گوشی ریلمی 10؛ نسبتا قدیمی اما همچنان پرطرفدار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید