برای اولین نوروز در قرن تازه برنامه ریزی کنید

به گزارش دوست داشتنی ها، معاون #گردشگری وزارت میراث فرهنگی از اداره های کل میراث در استانها خواسته تا برای اجرای برنامه های نوروزی در قرن نو ایده داده و برنامه ریزی نمایند.

برای اولین نوروز در قرن تازه برنامه ریزی کنید

به گزارش دنیای سفر به نقل از خبرگزاری مهر، کمتر از یک ماه دیگر تا خاتمه قرن 14 مانده است. اولین روز قرن تازه اولین روز فروردین ماه سال 1401 اعلام شده است. سال گذشته مرکز تقویم مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران‬ اعلام‬ کرد؛ معنای قرن یا سده، یکصد سال است. هر تقویم یک مبدأ دارد و در عرف اولین سال هر تقویم سال یک محسوب می گردد. روز اول نخستین قرن هجری خورشیدی، آدینه 1 فروردین 1 و روز خاتمه آن، سه شنبه 29 اسفند 100، است. روز اول قرن دوم هجری خورشیدی، چهارشنبه 1 فروردین 101 و روز آخر آن، یک شنبه 29 اسفند 200، است. قرن چهاردهم هجری خورشیدی، از روز چهارشنبه 1 فروردین 1301، شروع شده و روز یک شنبه 29 اسفند 1400 به انجام خواهد رسید.‬ بنابراین، روز اول قرن پانزدهم هجری خورشیدی، دوشنبه 1 فروردین 1401 خواهد بود.

در هیچیک از بخش های دولتی و غیر دولتی خبری از برنامه ریزی برای قرن تازه نیست. اینکه ایران قرار است در قرن 15 چه برنامه ای داشته باشد و چه تحولی در انتظارش خواهد بود.

با این وجود علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی در نامه ای به مدیران کل میراث فرهنگی استان ها نوشته است: نظر به مصوبات شورای فرهنگ عمومی کشور به شماره مورخ 25 بهمن ماه سال جاری درباره نامگذاری قرن تازه تحت عنوان قرن تازه؛ قرن امید و اینکه برای گفتمان سازی این امر مقرر شده اقدامات متنوعی در قالب برنامه های کوتاه مدت با تاکید بر ایام نوروز 1401 میان مدت و بلند مدت در نظر گرفته گردد، مقتضی است ضمن درج شعار مذکور در فضای نوروز گاهی در طول ایام سفرهای نوروزی و بعلاوه در اقلام تبلیغاتی آن استان نسبت به پیش بینی و اجرای برنامه ها و ایده های نو اقدامات لازم را به عمل آورید.

هر چند که هنوز شورای فرهنگ عمومی به صورت رسمی نامگذاری قرن تازه را به عنوان قرن امید اعلام نکرده است اما در همین حد نیز اداره های کل میراث فرهنگی در استان ها موظف شده اند تا نسبت به برنامه ریزی برای قرن تازه اقدام نمایند هر چند این برنامه ریزی دیر رخ داده است اما نشان می دهد که باید هر اداره و حتی هر شخصی خود را برای ورود به قرن تازه و سده نو آماده کند حتی به میزان برنامه کوتاه مدت.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 19 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 19 اردیبهشت 1401 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 1279

به "برای اولین نوروز در قرن تازه برنامه ریزی کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای اولین نوروز در قرن تازه برنامه ریزی کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید