جشن آب پاشی ارمنستان ، یادگاری از جشن های اقوام آریایی (تور ارمنستان ارزان)

به گزارش دوست داشتنی ها، در روزهای گرم تابستان همه جا سخن از جشن آب پاشی ارمنستان و تور ارمنستان می باشد، از کهن ترین جشن های ملی ارمنستان و پرطرفدارترین جشن های ارمنستان محسوب می گردد که ایرانیان از آن به عنوان جشن وارداوار Vardavar یا عید آب پاشی ارمنیان یاد می نمایند. ارمنیان که این روز را یکی از شادترین و مهیج ترین روزهای تقویم می دانند، جشن بزرگی برگزار می نمایند، به یکدیگر آب می پاشند، کبوتر پرانی می نمایند و مسابقات ورزشی ترتیب می دهند و یکی از برترین روزهای گرم تابستان را در کنار یکدیگر جشن می گیرند. این جشن بزرگ 100 روز پس از عید پاک در یکی از روزهای داغ تابستان و اول مرداد هرسال به عنوان یکی از شور انگیز ترین جشن های ارمنستان برگزار می گردد. یکی از پرطرفدارترین جشن های ملی ارمنستان می باشد که سن و سال در این بازی مفهومی ندارد. پیر و جوانان، کوچک و بزرگ همگی از آب بازی و پاشیدن آب به یکدیگر لذت می ببرند، در طول جشن آب پاشی ارمنستان بسیاری از مردم و یا حتی گردشگران را می ببینید که با سطل های پر آب به سمت یگدیگر می روند. حواستان باشد غافلگیر نشوید، برخی از ساکنین آپارتمان ها روی بالکن های خود ایستاده و عابرین پیاده را خیس می نمایند، گرچه غیرقابل پیش بینی است اما خاطره انگیز و لذت بخش است. در طول روز و برگزاری این جشن، صدای خنده تمام شهر را پر می نماید. پیشنهاد می گردد در یک مرداد همراه با تور ارمنستان، به ارمنستان سفر کنید و از این بازی مهیج لذت ببرید. با خبرنگاران همراه باشید برای شرکت در یکی از مهیج ترین جشن های ملی ارمنستان.

جشن آب پاشی ارمنستان ، یادگاری از جشن های اقوام آریایی (تور ارمنستان ارزان)

با ما سفر کنید و با تور ارمنستان ارزان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

تاریخچه جشن آب پاشی ارمنستان

محققان و پژوهشگران ریشه این جشن را مربوط به الههٔ آستغیگ و الههٔ آناهید می دانند. به علت افسانه های ارمنی، آستغیگ، الهه زیبایی، باروری و حاصل خیزی بود و برگزاری این جشن در فصل تابستان به منظور طلب باران و برکت بوده است. جشن آب پاشی از جشن های خاص اقوام آریایی است و ارتباطی با دین و مذهب خاصی ندارد ولی ارمنیان از سدهٔ چهارم میلادی پیرایه هایی مذهبی برای آن فراهم کردند و امروزه یکی از زیباترین جشن های ارمنستان است که باعث شده تور ارمنستان در این تاریخ ها محبوب تر از قبل شود. اکنون جشن وارداوار به عنوان یکی از اعیاد مسیحیت، نود و هشت روز پس از عید پاک، بین بیست و هشتم ماه ژوئن تا اول ماه آگوست (4 امرداد در گاهشماری ایرانی) برگزار می شود. این جشن در ایران از زمان مادها تا انتها دورهٔ صفوی برگزار می شد اما این روزها به فراموشی سپرده شده . درباره چرایی ِنامگذاری این عید، گفتارهای متفاوتی وجود دارد بعضی از محققان وارد را به معنی آب و اوار را به معنای راه آب می دانند و این جشن را به ایزد بانوی آب ها آناهیتا نسبت می دهند و بعضی دیگر واژه وارد را به معنی گل می دانند و این جشن را از آن آستفیک ایزد بانوی زیبایی و دلاوری می دانند.

اجرای مراسم جشن آب پاشی ارمنستان

در این جشن علاوه بر اجرای مراسم باداراک در کلیساها، دعا و خطبه ای اضافه بر مراسم هر یکشنبه، مخصوص روز وارداوار خوانده می شود و در نهایت، هنگامی که از کلیسا خارج می شوند، در کوچه و خیابان و در منزل به روی یکدیگر یا زمین آب می پاشند. کبوتر پرانی نیز از دیگر مراسم های این روز است که این رسم نیز از گذشته های دور به یادگار مانده است، چرا که کبوتران سپید، همگی به الهه زیبایی و عشق تعلق دارند. ارامنه دارای آش های به خصوصی می باشند که در زمان روزه بیشتر طبخ می شود که معمولاً با سبزی های صحرایی و مواد نباتی درست می شود که به زبان ارمنی به این آش ها باس گفته می شود. بنابراین همراه با تور ارمنستان و یا به صورت سفر تکی به ارمنستان بروید، در این جشن پرهیجان شرکت کنید و از تک تک لحظه هاتون نهایت لذت را ببرید و خاطره ای دلنشین ثبت کنید.

منبع: همگردی
انتشار: 14 دی 1401 بروزرسانی: 14 دی 1401 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 1428

به "جشن آب پاشی ارمنستان ، یادگاری از جشن های اقوام آریایی (تور ارمنستان ارزان)" امتیاز دهید

1 کاربر به "جشن آب پاشی ارمنستان ، یادگاری از جشن های اقوام آریایی (تور ارمنستان ارزان)" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشن آب پاشی ارمنستان ، یادگاری از جشن های اقوام آریایی (تور ارمنستان ارزان)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید