بازار کهنه قم به مقصدی زیبا برای گردشگران این استان تبدیل شده است

به گزارش دوست داشتنی ها، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر گشته، بازار کهنه قم به مقصدی زیبا برای گردشگران این استان تبدیل شده است.

بازار کهنه قم به مقصدی زیبا برای گردشگران این استان تبدیل شده است

علیرضا ارجمندی، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم گفت: سال گذشته برای بهسازی بازار کهنه قم که مربوط به دوره صفوی است، اقداماتی صورت گرفت. این در حالی بود که بسیاری از کسبه بازار چون مشتری زیادی نداشتند، در پی فروش مغازه های خود بودند.

وی بیان نمود: در این بازار صنایع دستی بسیار قدیمی هنوز فعال است که این ظرفیت نباید از بین می رفت و از این رو، بازار کهنه علاوه بر اینکه جاذبه ای میراثی است، محلی برای فروش سوغات و صنایع دستی قم بشمار می رود.

وی اضافه کرد: از جاذبه های بازار کهنه قم آن است که در آن بسیاری از صنایع دستی که به نوعی فراموش شده اند، وجود دارد و این موضوع می تواند برای گردشگران مجذوب نماینده باشد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم ابراز داشت: پیش از بهسازی بازار کهنه شاهد وجود تعدادی معارض بودیم که با ورود دادگستری مشکل حل شد و ادارات آب و فاضلاب، برق و گاز نیز همکاری خوبی برای فاز اول بهسازی بازار کهنه در سال گذشته داشتند.

وی تاکید نمود: بازار کهنه قم موقعیت خاص تاریخی دارد و رسانه ها باید یاری نمایند که اقتصاد گردشگری در آن رونق بگیرد.

ارجمندی اضافه کرد: پشت بام بازار کهنه قم موقعیت بسیار زیبایی دارد که در آینده باید مجموعه های پذیرایی و گردشگری بتوانند از ظرفیت آن استفاده نمایند.

وی گفت: بهسازی بازار کهنه در شرایطی انجام شد که به نوعی معتقد هستیم فرهنگ پاسداشت از میراث فرهنگی در قم باید بالاتر برود، چرا که مقداری از استانهای دیگر پایین تر است.

بازار کهنه قم با عمر بیش از 600 سال که قدمت آن به دوران صفویه و قاجاریه باز می شود، کارگاه های صنایع دستی از جمله رنگرزی سنتی، چاقوسازی، خراطی، نجاری و منبت کاری را در خود جای داده است. این بازار در اواخر سال 76 به ثبت ملی میراث فرهنگی رسید و در راسته های بازار کهنه قم سراها، تیمچه ها، چهارسوق و چند مسجد قرار گرفته است.

سقف بازار نیز از پوشش های گنبدی شکل ساخته شده و دریچه های دایره شکلی نیز در دو طرف برای گردش هوا و ورود نور وجود دارد. نوری که از داخل این دریچه ها وارد و فضای بازار را روشن می نماید، چشم انداز ای زیبا از گردش نور و گرد و غبار را ایجاد می نماید.

تعدادی از بناهای تاریخی بازار مربوط به دوره های سلجوقی و ایلخانی است. در واقع بافتهای قدیمی بازار قم به دوره قبل از عصر صفوی بر می شود، ولی قدمت تیمچه ها و راسته جدیدتر بازار به دوره صفوی و قاجار تعلق دارد.

منبع: همگردی
انتشار: 6 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 6 اردیبهشت 1402 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 1478

به "بازار کهنه قم به مقصدی زیبا برای گردشگران این استان تبدیل شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار کهنه قم به مقصدی زیبا برای گردشگران این استان تبدیل شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید