ایران 100 اثر تاریخی در لیست ثبت موقت جهانی دارد

به گزارش دوست داشتنی ها، 100 اثر تاریخی ایران هم اکنون در لیست موقت ثبت جهانی واقع شده است که هر سال به تعداد آن ها افزوده می گردد.

ایران 100 اثر تاریخی در لیست ثبت موقت جهانی دارد

حمیده چوبک رئیس پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی در نشست خبری با خبرنگاران در یاسوج گفت که 17 اثر تا به امروز در ایران ثبت جهانی شده است، که روستای میمند کرمان، تخت جمشید، شوش، مسجد جامع اصفهان، تخت سلیمان، پاسارگاد، سنگ نوشته بیستون و چغازنبیل از مهم ترین آثار به ثبت رسیده ایران در میراث جهانی یونسکو است.

رئیس پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اضافه کرد:

ایران یکی از منطقه ها ناشناخته از نظر مطالعات باستان شناسی است که این امر نیازمند پژوهش شناسایی و سرمایه گذاری است.

چوبک در ادامه اعلام کرد که اخیراً فعالیت های عمرانی زیادی در حریم محوطه تاریخی-فرهنگی کشور در حال اجرا است که احتمال تخریب و آسیب به این آثار باستانی وجود دارد و به همین علت باید هرگونه عملیات عمرانی این منطقه ها متوقف گردد.

رئیس پژوهشکده باستان شناسی با اشاره به سد خرسان در کهگیلویه و بویر احمد، توضیح داد تا زمانی که مطالعات سد خرسان سه از سوی پژوهش شناسان این پژوهشکده انجام نگردد نباید هیچ گونه عملیات عمرانی در این سد انجام گردد.

رودخانه خرسان از کوه های تنگ سرخ و کنه دوده سه در 43 کیلومتری جنوب شرقی یاسوج و 15 کیلومتری شمال غربی شهر اردکان فارس سرچشمه می گیرد و به نام رودخانه بشار به سوی شمال غربی امتداد می یابد.

بر اساس اعلام مسئولان وزارت نیرو و مشاور طرح مقدار ذخیره آب پشت سد خرسان سه پس از افتتاح سالانه حدود سه میلیارد و 200 میلیون مترمکعب است و ظرفیت آبگیری از آن برای بخش های آشامیدنی، کشاورزی و صنعت کهگیلویه و بویراحمد در هرسال نیز حدود 2 میلیارد و 700 میلیون مترمکعب خواهد بود.

726 اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی کهگیلویه و بویر احمد در لیست آثار ملی ثبت شده است.

این آثار شامل 61 آسیاب، 50 خانه تاریخی، 40 قلعه، 40 آب انبار، 23 بقعه متبرکه، 19 گورستان، 17 استودان، 13 پل، 13 بافت تاریخی، پنج حمام، پنج مسجد و سه کاروانسرای استان در لیست آثار ملی واقع شده است.

منبع: کجارو / ایرنا
انتشار: 23 بهمن 1400 بروزرسانی: 23 بهمن 1400 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 1198

به "ایران 100 اثر تاریخی در لیست ثبت موقت جهانی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران 100 اثر تاریخی در لیست ثبت موقت جهانی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید