اگر می خواهید شرکت تان دچار انقراض نشود
به گزارش دوست داشتنی ها، هر مدیری که به جایگاه ریاست یک شرکت یا سازمان تکیه می زند و می خواهد کارش را در آنجا با نوآوری و ابتکار شروع کند بر سر یک دوراهی حساس و مهم قرار می گیرد که در یک سوی آن اقدام برای انجام یکسری تغییر و تحولات در سطح مدیران میانی و بدنه اجرایی شرکت و اجرای یکسری طرح های متفاوت و نوآورانه در سطح شرکت است و در سوی دیگر آن انجام یکسری تحولات بنیادین و حرکت جدی به سمت دیجیتال شدن و همگام شدن با جدیدترین روندهای تکنولوژیک پیشنهاد می گردد.
با این حال اغلب مدیرانی که به تازگی وارد یک شرکت می شوند یا برای نخستین بار است که مدیریت در سطح کلان را تجربه می نمایند به خاطر ترس از شکست خوردن و متزلزل شدن موقعیت مدیریتی شان از ورود جدی به فرآیند دیجیتالی کردن کامل شرکت های تحت رهبری شان اجتناب می نمایند یا انجام این کار را به بعدها موکول می نمایند.
اما واقعیت غیرقابل انکار در زمینه دیجیتالی شدن شرکت ها و سازمان ها این است که تمام دیجیتالی شدن و ورود جدی تکنولوژی هایی مانند هوش مصنوعی، دیتای بزرگ، محاسبات ابری و اینترنت اشیا در تمام تار و پود شرکت نه یک گزینه و فرآیند اختیاری بلکه یک ضرورت حتمی و حیاتی است که تعلل در اجرای آن به معنای انقراض حتمی شرکت ها در آینده ای نزدیک خواهد بود.
لطفا به این آمار و ارقام توجه کنید: میانگین زمان باقی ماندن شرکت ها در لیست S&P 500 در دهه 1950 بیش از 60 سال بود حال آنکه این عدد تا سال 2012 به کمتر از 12 سال سقوط کرد. نیمی از شرکت هایی که در سال 2000 در لیست 500شرکت برتر فورچون قرار داشتند هم اکنون در این لیست جای ندارند و جای خود را به شرکت های دیگری داده اند.
میانگین دوران تصدی پست مدیرعاملی در شرکت های بزرگ در فاصله سال های 2013 تا 2017 با یک سال کاهش از شش سال به پنج سال رسیده است. موارد ادغام شرکت ها، خصوصی سازی شرکت ها و ورشکستگی شرکت ها به سرعت در حال افزایش است و روزی نیست که خبرهای فراوانی در این زمینه در رسانه ها منتشر نگردد.
بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران دنیای کسب و کار و آینده پژوهی بر این اعتقادند که این فرایند در آینده شتاب بسیار بیشتری به خود خواهد گرفت چرا که تکنولوژی های پیش برنده دگرگونی دیجیتال هم در حال پخته تر شدن و اوج گرفتن هستند و در همه جا در دسترس همگان قرار دارند. علاوه بر این، رهبران شیفته تکنولوژی های دیجیتال در صنایع و شرکت های پیشرو به سرعت در حال افزایش هستند و از جدیدترین تکنولوژی های هوش مصنوعی و اینترنت اشیا برای بهبود بخشیدن به فرآیندهای کاری و فزونی یافتن بر رقبا بهره می برند.
در همین زمان، بازارهای سرمایه نیز روز به روز کارآمدتر می شوند و همین مساله باعث می گردد تا فشار بیشتری بر شرکت هایی وارد گردد که از قافله تکنولوژی های دگرگون ساز عقب افتاده اند و چشم تیزبین صندوق های سرمایه گذاری و سرمایه گذاران جسور و حرفه ای در پی یافتن فرصت های مناسب برای خریداری یا ادغام شرکت هایی است که به خاطرعدم همراهی با دگرگونی های سریع دیجیتال دچار ضعف و آسیب پذیری شده اند.
در حال حاضر بیش از 900 میلیارد دلار سرمایه خصوصی سرگردان در دنیا وجود دارد که در جست وجوی یافتن جای مناسبی برای سرمایه گذاری هستند و برترین و مجذوب کننده ترین گزینه های ممکن برای آن ها همان شرکت های به شدت دیجیتالی هستند که میزبان جدیدترین تکنولوژی های دیجیتال به ویژه در حوزه هوش مصنوعی و اینترنت اشیا هستند و این یعنی مرگ تدریجی و فرار سرمایه ها از شرکت های سنت گرا و غیرچابک که از فرایند تکنولوژی های نوین دور افتاده اند.
به طور کلی، تهدیدهای رقابتی مرتبط با چشم اندازهای دیجیتال می توانند از هر جایی و در هر مسیری پدیدار شوند و به همین جهت هم هست که به شدت غیرمنتظره و متنوع هستند. در ژانویه سال 2018، شرکت های آمازون، برکشایر هیث وی وجی پی مورگان چیس اعلام کردند قصد دارند پروژه مشترکی را در حوزه سلامت اجرا نمایند.
تنها یک روز پس از اعلام این خبر بیش از 30 میلیارد دلار سرمایه از 10 شرکت فعال در صنعت سلامت خارج و به سمت این پروژه مشترک سرازیر شد به طوری که ارزش سهام برخی از این شرکت ها تنها طی یک روز نزدیک به 8 درصد سقوط کرد. شاید این نمونه در نگاه اول اتفاقی بزرگ و شگفت انگیز به نظر برسد، اما باید دانست که چنین تحولاتی در آینده ای نزدیک کاملا عادی خواهند بود و این تازه ابتدای راه است.
اگرچه تهدیدهای مربوط به انقراض شرکت ها بسیار جدی است و احتیاج مبرمی به انجام اقدامات جدی و فوری برای فرار از خطر انقراض دسته جمعی شرکت ها احساس می گردد، اما پاداش های بزرگی نیز در انتظار شرکت هایی خواهد بود که توانسته اند به خوبی خود را با دگرگونی دیجیتال سازگار نمایند و با تجهیز خود به جدیدترین تکنولوژی های پیش برنده دگرگونی دیجیتال به سرعت به پیش می فرایند.
در واقع تمام پژوهش های صورت گرفته به وسیله موسسات معتبری، چون مکنزی، PwC, BCG و مجمع دنیای اقتصاد نشان می دهند که شرکت ها و سازمان ها این فرصت بی نظیر را دارند تا به وسیله سرمایه گذاری درست در زمینه هوش مصنوعی و اینترنت اشیا به تریلیون ها دلار ارزش افزوده و بیش از هر زمان دیگری به موفقیت های بزرگ و تاریخ سازدست یابند و خود را به سطحی بالاتر و فراتر از افق های ذهنی کنونی ارتقا دهند و رقبای خود را به سرعت برق و باد پشت سر گذارند.
آری، دگرگونی دیجیتال به مرحله ای از تاثیرگذاری و معین نمایندگی رسیده که به یک گزینه اجتناب ناپذیر و حتمی برای همه تبدیل شده است و هر کس که از این قافله جا بماند به طور حتم از بین خواهد رفت.
در این میان آنچه حتمی و گریزناپذیر به نظر می رسد این است که چگونه واکنش نشان دادن رهبران سازمان و در راس آن ها مدیران عامل نسبت به این تحولات است که معین خواهد نمود چه سرنوشتی در انتظار آن سازمان ها خواهد بود و آیا آن ها از این دریای توفانی جان سالم به در خواهند برد و به ساحل آرامش می رسند یا اینکه در این دریای پرتلاطم غرق خواهند شد.
مترجم: سیدحسین علوی لنگرودی - دنیای اقتصاد
منبع: MIT Sloan School of management
منبع: فرارو