افزایش 15 درصدی برداشت زعفران در ملایر

به گزارش دوست داشتنی ها، مدیر جهاد کشاورزی ملایراز افزایش 15 در صدی برداشت زعفران در این شهرستان اطلاع داد.

افزایش 15 درصدی برداشت زعفران در ملایر

یوسف کاکاوند گفت: برای مشخص الگوی کشت سال 1401 - 1402، سطوح کشت پر آب بر از جمله گیاهان علوفه ای، سبزی و صیفی جات، جالیزی، سیب زمینی، پیاز نسبت به سال زراعی جاری کاهش داده شده است.

او گفت: برای توسعه محصولات کم آب بر در سال زراعی قبل، واحد مکانیزاسیون جهاد کشاورزی شهرستان، 32 دستگاه برای بازسازی ناوگان دیم و توسعه کشت محصولات در اراضی آیش در راستای حفظ رطوبت و حاصلخیزی خاک به کشاورزان تحویل داده شد.

مدیر جهاد کشاورزی ملایر با بیان اینکه در سال زراعی جاری نیز تعداد 10 دستگاه با سود تسهیلات چهار درصدی در حال معرفی است، گفت: با توجه به لزوم تغییر الگوی کشت و بحران کم آبی در کشور، گیاه زعفران گیاهی کم آب بر و کشت آن پرسود است.

کاکاوند با بیان اینکه برداشت زعفران در این شهرستان از اوایل آبان شروع شده و تا اواسط آذر ادامه دارد، گفت: سال جاری سطح زیر کشت زعفران حدود 15 هکتار افزایش داشته و پیش بینی می گردد مقدار برداشت 10 تا 15 درصد افزایش یابد.

مدیر جهاد کشاورزی ملایر از 118 هکتار سطح زیر کشت زعفران در ملایر اطلاع داد و گفت: 113 هکتار از این مقدار بارور و حدود 4.8 هکتار آن غیربارور است.

کاکاوند با بیان اینکه سال گذشته از این مقدار سطح زیر کشت حدود 390 کیلوگرم زعفران برداشت شد، گفت: تعداد بهره برداران زعفران در سطح این شهرستان بیش از 130 نفر هستند.

او با بیان اینکه از هر هکتار بیش از 3.5 کیلوگرم زعفران برداشت می گردد، گفت: این گیاه به سه بار آبیاری در طول یکسال احتیاج دارد و کشاورزان ملایری از روش غرقابی برای آبیاری استفاده می نمایند که با توجه به شرایط آب و هوایی شهرستان و بارندگی ها در فصل بهار احتیاج به آبیاری ندارد.

مدیر جهاد کشاورزی ملایر با بیان اینکه در اراضی روستا های آورزمان، مهدی آباد، رضوانکده، علمدار و چند روستای دیگر این گیاه کشت می گردد، گفت: عیار و رنگ زعفران ملایر از کیفیت خوبی برخوردار است و علاوه بر تأمین احتیاج شهرستان، کشاورزان به شهر ها و حتی دیگر کشور ها صادر می نمایند.

او به کشت دیگر گیاهان کم آب بر در شهرستان از جمله گل محمدی و گیاهان دارویی اشاره و گفت: از 182 هکتار سطح زیر کشت گل محمدی در شهرستان ملایر، 172 هکتار بارور و 10 هکتار غیر بارور است که از این مقدار سالانه حدود 304 تن محصول برداشت می گردد.

کاکاوند از 56 هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی در این شهرستان اطلاع داد و گفت: از این مقدار سطح زیر کشت سالانه حدود 285 تن محصول برداشت می گردد.

خبرنگاران همدان همدان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 21 آبان 1401 بروزرسانی: 21 آبان 1401 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 1405

به "افزایش 15 درصدی برداشت زعفران در ملایر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 15 درصدی برداشت زعفران در ملایر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید