آموزش تعمیرات ECU

به گزارش دوست داشتنی ها، خبرنگاران: با پیشرفت فناوری، بسیاری از بخش های مکانیکی و سنتی خودرو، جای خود را سیستم ها و کامپیوتر های مدرن دادند. سیستم هایی که می توانند در بخش های اختصاصی خود، کنترل، مشخص کیفیت و حتی عیب یابی را نیز به عهده داشته باشند. ECU یکی از مهمترین سیستم های کامپیوتری موجود در خودرو است که از آن به عنوان مرکز کنترل الکترونیکی یاد می گردد.

آموزش تعمیرات ECU

افزایش استفاده از ریزپردازنده ها در صنعت خودرو باعث شده تا تعمیرات خودرو از گذشته پیچیده تر گردد، اما در نقطه مقابل، کاهش مصرف سوخت، کاهش آلاینده های محیطی و عیب یابی دقیق تر خودرو، از نکات مثبتی است که کامپیوتر های پیشرفته به صنعت خودرو وارد نموده اند.

با ما در خبرنگاران همراه باشید تا با تشریح وظایف، اجزا و خصوصیات ECU در خودرو، با اهمیت این قطعه کامپیوتری آشنا شوید. از سوی دیگر اشاره ای نیز به انواع ECU موجود در بازار داریم و به تعمیرات این قطعه نیز خواهیم پرداخت.

ECU چیست؟

ECU که مخفف عبارت Electronic Control Unit است، یک سیستم جامع کنترلی در خودرو به حساب می آید. البته ای سی یو های اولیه تنها کنترل سیستم موتور را به عهده داشتند و Engine unit control به حساب می آمدند. با این حال پیشرفت این فناوری باعث شد تا توانایی های ECU به تمامی قسمت های خودرو منتقل گردد و در عمل با یک ماژول قدرتمند کنترلی در قسمت های مختلف خودرو روبرو باشیم.

طرح اولیه فراوری ECU به سال های پایانی دهه 70 میلادی بر میگردد. با این حال شرکت های ژاپنی و آمریکایی را می توان پایه گذاران استفاده از ECU در خودرو به حساب آورد. این شرکت ها از سال 1983، استفاده از سیستم های کنترلی کامپیوتری در خودرو را به استاندارد فراوریی خود تبدیل کردند.

ای سی یو های اولیه، توان محاسباتی بالایی نداشتند و تنها می توانستند میزان اکسیژن و حرکت سوخت را آنالیز نمایند. با گذشت زمان، اما توانایی این کامپیوتر افزایش یافت و در سال 2002 اولین ECU با توانایی های موجود در کامپیوتر های فعلی، به بازار آمد.

ECU چه کاری انجام می دهد؟

پیش از ورود ECU به صنعت خودرو، فعالیت های کنترلی مصرف سوخت در سیستم های مکانیکی خلاصه می شد. خودرو های جدیدتر از سیستم مدرن کنترل الکترونیکی بهره می برند تا کنترل بهتری بر مصرف سوخت، میزان آلایندگی، سطح اکسیژن و دیگر مسائل و ایرادات خودرو داشته باشند.

ECU که از سیستم کنترل حلقه بسته استفاده می نماید، با استفاده از تمامی اطلاعاتی که از سنسور های مختلف به دست می آورد، اطلاعاتی دقیق از جمله دمای قسمت های مختلف، میزان اکسیژن، کیفیت سوخت، دود اگزوز و ده ها مورد دیگر را در اختیار تعمیرکاران خودرو قرار می دهد.

درواقع ECU را می توان مغز متفکر یک خودرو دانست که تمامی فعالیت های خودرو را زیر نظر دارد و در خود ثبت می نماید. اطلاعاتی که با درخواست تعمیرکار، به سیستم های آنالیزی منتقل می گردد و می تواند بسیاری از ایرادات فعلی و آینده خودرو را مشخص کند.

آشنایی با خطا های ECU

به طور کلی خطا های ECU را می توان به دو دسته خطا های حاد و معمولی تقسیم کرد. دسته حاد معمولا به یک چراغ اختصاصی در خودرو متصل هستند که کاربر را از وجود مسئله ای در سیستم های خودرو با خبر می نماید. برای مثال چراغ کمبود روغن یا چراغ اعلان خطر موتور، از جمله نشانه های بروز مشکل در خودرو هستند که توسط ECU، به کاربر گوشزد می شوند.

با این حال بسیاری از خطا ها و مسائل موجود در خودرو تنها با اتصال کامپیوتر به ECU و آنالیز های دوره ای خودرو نمایان می شوند. این خطا ها که معمولا حاد نیستند، ممکن است با ریست کردن شرایط ECU حذف شوند یا نشانه وجود مسئله ای عمیق تر در خودرو شما باشند.

نکته مهم این است که هر خودرو فراوریی شرکت های مختلف، علائم و خطا های مخصوص به خود را دارد و باید با مراجعه با اطلاعات مختص آن خودرو، خطا های اعلامی ECU را آنالیز کرد.

تعمیرات مبدل های آنالوگ به دیجیتال

بسیاری از خرابی ها و ایرادات ECU مربوط به مبدل های آنالوگ به دیجیتال است که در قسمت های مختلف خودرو نصب شده است. برای مثال سنسور اکسیژن تنها اطلاعاتی آنالوگ بین صفر تا 1/1 ولت را به کامپیوتر خودرو ارسال می نماید، اما این مبدل آنالوگ به دیجیتال است که این اعداد آنالوگ را به یک عدد 10 بیتی تبدیل می نماید.

در نظر داشته باشید که کشف مشکل مبدل، به تجربه زیادی احتیاجمند است و ممکن است منجر به اشتباهاتی در بین تعمیرکاران تازه کار گردد. برای مثال ممکن است بر اثر یک خطای ساده در تبدیل آنالوگ به دیجیتال سنسور اکسیژن خودرو، این سنسور معمولا گران قیمت، به طور کامل تعویض گردد که هزینه ای زیاد را روی دست کاربر می گذارد.

تعمیرات مبدل های دیجیتال به آنالوگ

شاید بسیاری از کارشناسان تازه کار خودرو با این موضوع آشنایی نداشته باشند، اما ECU، اطلاعات دیجیتال را نیز به آنالوگ تبدیل می نماید. دستورات ECU به صورت خالص، دیجیتالی هستند و برای قطعه های مختلف خودرو، بی معنی به حساب می آیند.

خرابی یکی از مبدل های آنالوگ به دیجیتال، می تواند توان حرکتی، سوختی و آلایندگی خودرو را کاهش دهد. مسئله ای که ممکن است در نگاه اول، مکانیکی به نظر برسد، اما در عمل بر اثر خرابی یک قطعه کامپیوتری به وجود آمده است.

مسائل در خروجی های دیجیتال H Level

در خودرو های جدیدتر، شرایط شمع ها، باز و بسته شدن دریچه انژکتور و روشن شدن فن ها، به عهده ECU است. خروجی های دیجیتال H Level، وظیفه مشخص کردن ولتاژ و تغییرات دستوری این قطعات را به عهده دارند. خروجی هایی که ممکن است بر اثر خطا های موجود در ECU، درست عمل ننمایند.

در صورت عدم برطرف این خطا ها با دیاگ، باید در نظر داشته باشید که مسائل خروجی های دیجیتال H Level، ممکن است یک مشکل فیزیکی برای خروجی ها باشد که در این مواقع، خود ECU احتیاج به تعمیر پیدا می نماید.

نصب و شناسایی کاندیشنر ها

کاندیشنرها، تنظیم نماینده سیگنال خروجی و ورودی ECU هستند که اغلب توسط شرکت سازنده نصب نمی شوند. البته شرکت های ضعیف فراوری خودرو ممکن است در فراوری ECU از کاندیشنر استفاده نمایند.

به طور کلی کاندیشنرها، پیغام های دریافتی از سنسور های را برای ECU ترجمه می نمایند. برای مثال ممکن است سیستم اوریجینال خودرو، از سنسور اکسیژن انتظار یک پیغام صفر تا پنج ولتی را داشته باشد، اما سنسور نصب شده در خودرو، یک سنسور صفر تا 1 ولتی باشد. در این صورت پیغام دریافتی باید با افزایش ولتاژ، به ECU برسد. خرابی کاندیشنر ها اغلب با خطا های عجیب و غریب همراه است و می تواند بسیاری از کارشناسان و تعمیرکاران خودرو را گیج کند.

مسائل در چیپ های آن بورد

بسیاری از چیپ های ارتباطی ECU، آن بورد هستند و توانایی های متنوعی را در خود جای می دهند. با این حال این چیپ ها نیز ممکن است دچار ایراد و خرابی شوند. در صورت اتصال دستگاه دیاگ و برطرف مسائل مکانیکی و نرم افزاری، باز هم ممکن است مسائل و خطا های ECU برطرف نگردد که در این صورت می توان به بروز مشکل در چیپست های آن بورد ECU شک کرد.

با توجه گران قیمت بودن ECU در خودرو های سطح بالای بازار، بسیاری از کارشناسان الکترونیک، تعمیر قطعات مختلف ECU را به تعویض کلی ECU ترجیح می دهند. موضوعی که البته در خودرو های ارزان و میانه بازار، انجام پذیر نیست و تعویض ECU در شرایط اینچنینی، منطقی تر به نظر می رسد.

برطرف خطا های ECU

به طور کلی برطرف خطا های ECU را می توان در دو دسته مسائل نرم افزاری و مسائل مکانیکی قرار داد. مسائل مکانیکی ممکن است در قطعات آنالوگ خودرو رخ دهند که در این صورت، یک تعمیرکار ماهر در زمینه قطعه مورد نظر، می تواند با تعمیر یا تعویض قطعه، ایراد ECU را نیز برطرف کند.

مسائل مکانیکی ممکن است در تبدیل های آنالوگ و دیجیتال نیز رخ دهد که این بار کارشناس ECU باید، تعمیر قطعه تخریب شده را به عهده بگیرد. مسائل تبدیل ها معمولا به سختی توسط کارشناس کشف می شوند و در فرایند کشف نیز، هزینه هایی اضافه را روی دست کاربر می گذارد.

مسائل نرم افزاری، اما ساده ترین بخش از برطرف خطا های ECU به حساب می آیند. کارشناس ECU خودرو با اتصال یک کامپیوتر به دستگاه ECU، اقدام به خطایابی و برطرف خطا های کامپیوتری دستگاه می نماید. در صورت بروز دوباره خطاها، می توان مسائل مکانیکی را به عنوان ایراد اصلی در نظر گرفت.

یادگیری دیاگ و برطرف خطا خودرو های مختلف، احتیاج به تمرین و آموزش اختصاصی برای هر خودرو دارد و باید زمان زیادی را در یک آکادمی معتبر و یا در کنار یک تعمیرکار آشنا به دیاگ، صرف کرد تا در این زمینه به تخصص لازم رسید.

منبع: برترین ها
انتشار: 28 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 315

به "آموزش تعمیرات ECU" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش تعمیرات ECU"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید