چاره خارش بارداری

به گزارش دوست داشتنی ها، بارداری دوره ای از تغییرات هورمونی و متابولیک عمیق است که بدن، آن را برای مدت نسبتا کوتاهی تحمل می نماید و در طی آن، تغییرات متعددی در پوست، ناخن و موها بروز می نماید.

چاره خارش بارداری

چاره خارش بارداری

نویسنده:دکتر محمدعلی نیلفروش زاده، متخصص پوست و مو

بارداری دوره ای از تغییرات هورمونی و متابولیک عمیق است که بدن، آن را برای مدت نسبتا کوتاهی تحمل می نماید و در طی آن، تغییرات متعددی در پوست، ناخن و موها بروز می نماید.

تغییرات پوستی در طول بارداری، به دلیل شرایط خاص روحی و روانی زنان باردار، فوق العاده شایع هستند. این تغییرات می توانند سبب بروز نگرانی هایی شوند که ممکن است مربوط به زیبایی ظاهری، امکان عود در بارداری های بعدی، اثرات بالقوه روی جنین و یا مجموعه ای از آنها باشد. بثوراتی که در دوران بارداری مشاهده می شوند همگی از اهمیت یکسانی برخوردار نیست. برخی از آنها تغییرات پوستی شایعی هستند که تقریبا در تمام زنان باردار دیده می شوند. البته تعدادی از بیماری های پوستی هم وجود دارند که اختصاصا با بارداری همراه هستند. بعلاوه بارداری می تواند سبب تشدید یا تخفیف بسیاری از بیماری های پوستی گردد که اختصاص به این دوران ندارد. وجود خارش در دوران بارداری در برخی از نواحی بدن به خصوص دور شکم و سینه ها که در حال عظیم شدن هستند نادر نیست زیرا پوست برای هماهنگی با رشد این نواحی کشیده می گردد. هورمون های دوران بارداری هم تا حدی در این امر موثرند. در حدود دوسوم از خانم های باردار در طول دوران بارداری دچار قرمزی و گاهی خارش کف دست ها و پاها می شوند. کارشناسان بر این باورند که دلیل این اختلالات که بلافاصله پس از زایمان از بین می رود افزایش سطح استروژن خون است. اما چگونه می توان خارش را تسکین داد؟ با رعایت این توصیه ها:

از دوش گرفتن و حمام داغ بپرهیزید زیرا می تواند پوست را خشک تر نموده و خارش را تشدید کند. از صابون های ملایم بهره ببرید و دقت کنید که پوست را به خوبی آب کشی و سپس به آرامی خشک کنید. پس از استحمام، از مرطوب نماینده ها بهره ببرید و ترجیحا انواعی را که معطر نیستند انتخاب کنید زیرا برخی از انواع عطریات می توانند پوست را تحریک نمایند. لباس های نخی و گشاد بپوشید و هنگام گرمای روز از خانه خارج نشوید زیرا حرارت خارش را تشدید می نماید. ولی آیا می توان خارش شدید را نشانه ای از یک اختلال شدید در دوران بارداری تلقی کرد؟ واقعیت این است که خارش شدید در سه ماهه دوم و یا از آن شایع تر در سه ماهه سوم می تواند نشانه ای از کلستاز داخل کبدی در دوران بارداری محسوب گردد؛ یعنی یک اختلال کبدی که دو درصد خانم های باردار به آن مبتلا می شوند و جنین شان در معرض خطر قرار می گیرد. این اختلال هنگامی به وجود می آید که صفرا به طور عادی در داخل مجاری صفرا به جریان در نمی آید و در نتیجه، املاح صفراوی در پوست تجمع می یابند و این مساله به خارش کلی بدن می انجامد. در چنین مواردی، انجام آزمایشات کبدی و سونوگرافی توصیه می گردد و درمان هم بستگی به جواب آزمایش و شرایط جنین دارد. ممکن است لازم باشد که زایمان زودتر از موقع انجام گیرد. بعد از زایمان مشکل از بین می رود و البته ممکن است در بارداری های بعدی مجددا این مشکل به وجود آید.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 1045

به "چاره خارش بارداری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چاره خارش بارداری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید