فشارتان پایین است؟

به گزارش دوست داشتنی ها، اگر فشارخون طبیعی فردی به اسم مثال همواره 12 روی 8 باشد و بعد فشارش را بگیرد و عدد از این اندازه پایین تر آمده باشد یعنی اینکه دچار افت فشارخون شده است. به طور معمول بیشتر افرد جامعه به خصوص خانم ها فشارخون پایین دارند و این طبیعی است. معمولا فردی که فشارخون پایین دارد پرفشاری خون پیدا نمی کند ولی ممکن است هر

فشارتان پایین است؟

فشارتان پایین است؟

مصاحبه با دکتر منوچهر قارونی متخصص بیماری های قلب و عروق

فشارخون نیرویی است که از طریق جریان خون به دیواره رگ ها وارد شده و یکی از علایم حیاتی اصلی محسوب می گردد. این فشار از طریق پمپ قلب ایجاد می گردد، به این صورت که وقتی قلب منقبض می گردد فشار خون در رگ ها بالا می رود که آن را فشار سیستولیک می نامند و هنگامی که قلب منبسط شده و دوباره از خون پر می گردد، فشار در رگ ها پایین آمده و آن را فشار دیاستولیک می نامند. بنابراین هنگامی که فشار خون را میزان گیری می نمایند هر دو فشار فوق را در نظر می گیرند اما گاهی این نظم به هم خورده و فشار بالا یا پایین می رود. در مصاحبهیی با دکتر منوچهر قارونی، متخصص بیماری های قلب وعروق و عضو هیات علمی دانشگاه تهران با افت فشارخون بیشتر آشنا می شویم.

آقای دکتر، وقتی می گوییم فشارخون فردی پایین است یعنی چه؟

اگر فشارخون طبیعی فردی به اسم مثال همواره 12 روی 8 باشد و بعد فشارش را بگیرد و عدد از این اندازه پایین تر آمده باشد یعنی اینکه دچار افت فشارخون شده است. به طور معمول بیشتر افرد جامعه به خصوص خانم ها فشارخون پایین دارند و این طبیعی است. معمولا فردی که فشارخون پایین دارد پرفشاری خون پیدا نمی نماید ولی ممکن است هر انسانی در شرایط خاصی فشارش افت پیدا کند که این عوامل می تواند طبیعی یا بیمار ی زا باشد. به اسم مثال در تابستان با نخوردن آب کافی یا نمک و فعالیت زیاد ممکن است خون غلیظ شده و فشارخون پایین بیاید که این عوامل بیماری زا است اما اگر یک خانم جوان همواره فشارش پایین باشد، طبیعی است و مسئله ای ندارد.

علایم افت فشارخون چیست؟

اولین علایم افت فشارخون چه به صورت طبیعی و چه به صورت بیماری زایی عبارت اند از رنگ پریدگی شدید، خشک شدن آب دهان، سیاه رفتن چشم و تپش قلب که اگر در چنین شرایطی فرد به سرعت ننشیند یا دراز نکشد خون به مغز نرسیده و محکم به زمین می خورد و ممکن است با سر فرود آمده و عوارض دیگری به وجود بیاید.

چرا برخی ها همواره فشارخونشان، پایین است؟

این حالت معمولا ارثی است و بیشتر درخانم ها شایع است و ضعف، بی حالی و کسلی از عوارض آن است. این افراد دوست دارند که یکی دایما دست و پایشان را لگد کند و فشار بدهد تا احساس بهتری پیدا نمایند. این افراد باید در غذایشان از نمک بیشتری استفاده نمایند اما افرادی هم هستند که به صورت پاتولوژیک دچار افت فشارخون می شوند. این عوامل که سبب کاهش فشارخون می شوند عبارت اند از بیماری های خطرناک مانند سکته قلبی، اسهال های شدید، فعالیت در هوای گرم، کم خوردن نمک، شوک، استرس زیاد و... این عوامل موجب می گردد که رگ ها گشاد شده و فشارخون پایین بیفتد. گاهی وقت ها افت فشار وضعیتی است. یعنی در حالت عادی و نشسته فشار فرد 12 است اما به محض اینکه بلند می گردد فشارش می گردد 9. اینها نشان می دهد سیستمی که باید فشار را تنظیم کند، ضعیف است. یعنی سیستمی که باید به هنگام ایستادن فرد رگ های پا را تنگ کند تا خون را به مغز برساند خوب عمل نمی نماید و خیلی از اوقات به علت همین فشار وضعیتی است که وقتی فرد صبح از رخت خواب بلند می گردد تا به دستشویی برود در بین راه چشمش سیاهی رفته و حتی غش می نماید.

آیا فشار متغیر که گاهی بالا و گاهی پایین می رود طبیعی است؟

بله، اصلا آدم زنده فشار متغیر دارد و این یک امر طبیعی است. ممکن است فرد در یک زمان استرس داشته باشد و فشارش روی 20 برود اما یک لیوان آب خنک بخورد و فشارش بیاید روی 14 یا دنبال اتوبوس بدود و فشارش بیاید روی 16 و اینها همه طبیعی است که در اثر عوامل مختلف فشار بالا یا پایین برود.

فرق بین افت فشارخون با افت قندخون چیست؟

خیلی ها افت فشارخون را با افت قندخون اشتباه می گیرند. تشخیص بین این دو سخت است زیرا علایم پریدگی رنگ، عرق سرد، سرگیجه، بی حالی و... تقریبا در هر دو یکسان است. در این زمان معمولا به فرد آب قند می خورانند که البته هم به نفع فشارخون پایین است و هم به نفع افت قندخون. به علت اینکه وقتی به فرد قند می رسانید کانال های سدیم سلول باز شده و سدیم بیشتری وارد آن می گردد و سبب می گردد فشارخون بالا برود و این کار از نظر علمی درست است.

خیلی وقت ها می گویند یک کم نمک روی زبان بریزید. آیا موثر است؟

بله، زیرا نمک از راه زبان جذب می گردد. این کار در هوای گرم مانند استان های جنوبی یا هنگام حج در عربستان توصیه می گردد اما انجام این کار برای همه افراد صحیح نیست بلکه فقط افرادی که دچار افت فشارخون هستند، می توانند این کار را انجام دهند. بعلاوه توصیه می کنم خانم ها در طی دوران عادت ماهیانه شان علاوه بر خوردن قرص آهن، از اندازه بیشتری نمک در غذا هم استفاده نمایند. به اسم مثال می توانند خیارشور بخورند زیرا خون ریزی در این مدت سبب می گردد حجم خون کم شده و فشارخون پایین بیاید. در خاتمه یادآور می شوم نکته ای که خیلی مهم است، این است که فشارخون درمان کردنی نیست، کنترل کردنی است.

منبع: http://www.salamat.com

ae

منبع: راسخون
انتشار: 31 شهریور 1400 بروزرسانی: 31 شهریور 1400 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 1039

به "فشارتان پایین است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فشارتان پایین است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید