کدام مستاجرین مشمول سقف نرخ های مصوب اجاره بها می شوند؟

به گزارش دوست داشتنی ها، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: در هفت کلانشهر مشهد، اصفهان، تبریز، اهواز، قم، شیراز و کرج سقف اجاره بها تا 20 درصد و در شهر تهران تا 25 درصد مشخص شده که مشمول مستاجری می گردد که به تعهداتش عمل نموده باشد و به عنوان مستاجر بد در نظام قضایی شناخته نگردد.

کدام مستاجرین مشمول سقف نرخ های مصوب اجاره بها می شوند؟

جهت دریافت خدمات اجرای روف گاردن با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، بعد از ده ها جلسه در ستاد اقتصادی دولت و با یاری نمایندگان دستگاه قضا و نمایندگان اقتصادی دستگاه ها مربوطه، انتها جزییات مصوبه حمایتی مستاجران روز گذشته اعلام شد که به اعتقاد وزارت راه و شهرسازی مصوبه ای متعادل است که نه حقوق واقعی مالک و نه مستاجر در آن تضعیف نشده و به نفع هر دو طرف تنظیم شده است.

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در مورد مصوبه ستاد مبارزه با کرونا برای ساماندهی بازار اجاره، گفت: بر اساس مصوبه جدید افزایش نرخ اجاره در تهران تا 25 درصد و در کلانشهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت به غیر از تهران تا 20 درصد افزایش می یابد.

وی گفت: 7 کلانشهر مشهد، اصفهان، تبریز، اهواز، قم، شیراز و کرج شهرهایی هستند که بر اساس سر شماری سال 95 بالای یک ملیون نفر جمعیت دارند و مالکین در این شهرها می توانند اجاره بها را تا 20 درصد افزایش دهند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت:در سایر شهر ها سقف اجاره بها تا 15 درصد معین شد.

محمودزاده در مورد اینکه چه مستاجرینی مشمول سقف نرخ های اعلام شده، می شوند؟ گفت:اگر مستاجری در دوران قرارداد فعلی به تعهداتش عمل ننموده باشد به نحوی که باعث ضررو زیان مالک شده باشد مشمول مصوبه جدید قرار نمی گیرد و باید ملک را تخلیه کند. برخی از مالکین این سوال را دارند که ما مستاجر بد داریم و شما از تمدید اجباری قراردادها صحبت می کنید، اگر مستاجری به تعهداتش عمل ننموده باشد، با رای قضایی مشمول تخلیه بوده و شامل این مصوبه نمی گردد.

وی گفت: همچنین اگر مالکی در حین اجاره ملک، به صورت رسمی و نه قولنامه ای خانه خود را فروخته باشد، مستاجر باید بعد از دو ماه ملک را تخلیه کند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی اضافه نمود: از سوی دیگر، اگر مستأجر به نرخ هایی که ستاد ملی کرونا اعلام نموده، تمکین نکند، موجر می تواند حکم تخلیه برای وی صادر کند؛ به این معنا که اگر در تهران، مستأجر افزایش اجاره بهای 25 درصدی را نپذیرد، موجر می تواند وی را ملزم به تخلیه ملک خود کند اما اگر موجر بیش از 25 درصد از مستأجر طلب کند، مستأجر می تواند از پرداخت آن سر باز زده و از تخلیه ملک خودداری کند.

معاون وزیر راه هم چنین در پاسخ به این سوال که بسیاری از بنگاه های املاکی کد رهگیری برای مستاجران صادر ننموده اند و قراردادها بسته شده است، گفت: از امروز تمام معاملات مسکن باید کد رهگیری داشته باشند و مستاجرینی که کد رهگیری ندارند به دفاتر املاک مراجعه نموده و بدون هیچ وجهی کد رهگیری را دریافت نمایند.

محمودزاده اضافه نمود: برخی از دفاتر املاکی که از صدور کد رهگیری شانه خالی می نمایند می خواهند اقتصادیات ارزش اضافه نموده خود را پرداخت ننمایند و به مالک و مستاجر ربطی ندارد، بنگاه های املاکی با صدور کد رهگیری مجبور می شوند این اقتصادیات را پرداخت نمایند و هدف وزارت راه از صدور کد رهگیری برنامه ریزی مسکن است و اینکه تشخیص دهیم کدام ملک خالی است یا کدام خانواده در کجا زندگی می نماید؟

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره ضمانت اجرایی این مصوبه و قدرت مستاجران در مقابل موجران، گفت؟ ضمانت اجرایی این مصوبه آن است که هیچ مرجع قضائی حکم تخلیه برای مستأجر را ندارد؛ این مصوبه برای شورای عالی امینت بوده و فراتر از مصوبه مجلس است.

محمودزاده تأکید کرد: این مصوبه نه حقوق مالک را تضییع می نماید و نه حقوق مستأجر را فراموش نموده است بلکه مصوبه متعادلی محسوب می گردد.

وی گفت: مصوبه ذکر شده اقدامات فوری دولت برای مدیریت سریع شرایط بازار مسکن بوده و پیشنهادات میان مدت نیز برای ساماندهی ریشه ای مشکل اجاره بها تهیه شده است.

محمودزاده ادامه داد: اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری به عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی وظیفه جدیدی را ابلاغ کرد که بر اساس آن، قرار است بانک مرکزی بسته تأمین اقتصادی طرح اقدام ملی مسکن و کل حوزه مسکن به ستاد اقتصادی دولت پیشنهاد دهد، جلسات متعددی هم در سطوح کارشناسی و مدیریتی بین وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی برگزار شده است. این بسته به زودی تهیه و به ستاد (ستاد اقتصادی دولت) ارائه می گردد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 12 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 227

به "کدام مستاجرین مشمول سقف نرخ های مصوب اجاره بها می شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام مستاجرین مشمول سقف نرخ های مصوب اجاره بها می شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید