کار، کار انگلیسی هاست و ردپای روباه پیر در نهضت تنباکو

به گزارش دوست داشتنی ها، کار، کار انگلیسی هاست، فراوری موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی به ماجرای نفوذ انگلستان در ایران و مقابله متفاوت علما با این جریان؛ از نهضت تنباکو تا انقلاب اسلامی می پردازد.

کار، کار انگلیسی هاست و ردپای روباه پیر در نهضت تنباکو

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران به نقل از روابط عمومی موسسه شهیدآوینی، هر قسمت از مجموعه مستند 16 قسمتی کار، کار انگلیسی هاست به یکی از وقایع تاریخی اشاره دارد. لطیفه السادات مرتضوی نویسنده فیلمنامه و یکی از پژوهشگران این مجموعه درباره چرایی انتخاب چنین سوژه ای بیان کرد: با مرور فرمایشات آقا و بعد از مطالعه تاریخ، این نتیجه حاصل شد که نفوذ انگلستان در ایران تقریبا از زمان نهضت تنباکو بوده است. البته قبلاً هم استعمار انگلستان وجود داشت، ولی از آن موقع، بحث نفوذ خیلی جدی مطرح شد. در این شرایط، وجود روحانیت و این که چه نقشی در رهبری مردم به عهده گرفتند، موضوع مناسبی برای طرح ایده، انجام پژوهش و نگارش فیلمنامه بود و این مجموعه براساس اسناد و مدارک به این نتیجه می رسد که نهضت تنباکو، فرآیند وقوع بیداری اسلامی در ایران بوده است.

وی درباره رویکرد محتوایی کار، کار انگلیسی هاست، گفت: ما در این مستند به وسیله مرور شخصیت ها و عملکرد علما در آن دوران به موارد مختلفی می پردازیم. بحث انقلاب مشروطه و هدف انگلیسی ها از ایجاد تفرقه میان علما و نقش نفوذ انگلیس بعد از نهضت تنباکو و موارد مختلفی که در این فاصله زمانی افتاد، از جمله مباحث این مجموعه به شمار می آید. در واقع انگلیس به وسیله نفوذ و اختلاف بین روحانیت در ایران توانست میدان را به نفع خودش تغییر دهد چرا که انگلیس در طول مدتی که توجه اش به ایران جلب شد، درصدد از بین بردن رهبری واحد بود و می دانست که با وجود رهبری واحد در جامعه، عملی کردن نقشه نفوذ غیر ممکن می گردد. به همین علت وقوع انقلاب اسلامی شرایط متفاوتی را رقم زد و این مستند براساس مطالعات تاریخی به این نتیجه می رسد که انقلاب اسلامی، پیروزی مشروطه مآغازه بوده است.

این نویسنده اضافه نمود: مجموعه مستند کار، کار انگلیسی هاست در 16 قسمت 30 دقیقه ای و براساس اسناد تاریخی مروری پژوهشی به مقطع حساسی از تاریخ کشورمان دارد و به نقش علما در این دوره می پردازد تا با آنالیز این دوران به تاثیر نفوذ انگلیس در میان بعضی از خواص توجه گردد. ما برای هر قسمت از کتاب حدود 7، 8 منبع قید کردیم و البته این منابع در بعضی از قسمت های دیگر هم مورد استفاده قرار گرفته است.

لطیفه السادات مرتضوی درباره بخش های مختلف این مجموعه مستند شرح داد: ما در این مجموعه از نهضت تنباکو آغاز می کنیم که در آن رهبری میرزای شیرازی به تصویر کشیده می گردد. سه قسمت بعدی درباره مشروطه است که در قسمت اول آن، رهبری آقایان بهبهانی و طباطبایی آنالیز می گردد. قسمت بعدی درباره رهبری شیخ فضل الله نوری است. قسمت سوم از بخش مشروطه هم درباره سیدعبدالحسین لاری است. ما ضمن اشاره به نتایج مثبت عملکرد این افراد به بیان ایرادات هم می پردازیم تا اشکالات این رفتار ها را هم نشان دهیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 18 دی 1400 بروزرسانی: 18 دی 1400 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 1158

به "کار، کار انگلیسی هاست و ردپای روباه پیر در نهضت تنباکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کار، کار انگلیسی هاست و ردپای روباه پیر در نهضت تنباکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید