وزیر نو صنعت بخش عمده ای از کارهای انباشته را سروسامان داده است

به گزارش دوست داشتنی ها، بعد از ماه ها خالی بودن کرسی وزارت صنعت، معدن و تجارت، پایان نمایندگان مجلس یازدهم مهرماه سال جاری علیرضا رزم حسینی را به نام سکان دار این وزارتخانه مورد تایید قرار دادند. رزم حسینی که پیش ازاین در سمت های اجرایی مختلف مشغول به فعالیت بود، در اولین دیدار خود با فعالان بخش خصوصی، توانست رای اعتماد فعالان اقتصادی را بگیرد.

وزیر نو صنعت بخش عمده ای از کارهای انباشته را سروسامان داده است

فعالان بخش خصوصی هم با تأکید بر اینکه در طول یک سال به جای مانده به عمر دولت دوازدهم نباید از وزیر تازه صنعت، معدن و تجارت انتظار معجزه داشت، بهبود فضای کسب وکار، تسهیل بازگشت ارز حاصل از صادرات، تأمین مواد اولیه، جلوگیری از صدور بخشنامه های متعدد، احیای معادن کوچک و میانه، آشتی دادن صادرکنندگان با مجموعه نهادهای اداره کننده، توسعه صادرات غیرنفتی، تأمین مواد اولیه و در راس آنها مشورت با بخش خصوصی را به نام مهم ترین خواسته خود از سکان دار تازه وزارت خانه نام کردند.

با گذشت حدود دو ماه از حضور علیرضا رزم حسینی در وزات صنعت، فعالان اقتصادی عملکرد وزیر صنعت دولت دوازدهم را مثبت ارزیابی می کنند و انتظار دارند تا هدایت حوزه صنعت، معدن و تجارت به همین شکل ادامه دار باشد.

در همین زمینه جمشید نفر رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران هم بر این باور است که عملکرد رزم حسینی در طول همین مدت کوتاه مثبت بوده است.

او در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می گوید: فراموش نکنیم که وزارت بزرگی همچون وزارت صنعت، معدن و تجارت تا مدت ها با سرپرست اداره می شد و با تصمیم های شجاعانه ای که در طول همین یک ماه و اندی از سوی آقای رزم حسینی گرفته شد، بخش عمده ای از کارهای انباشت شده بود، سروسامان پیدا کرد.

نفر تصریح می کند: به نظر من یکی از مهم ترین خصوصیایت کاری ایشان، اشراف کامل آقای رزم حسینی به مسایل بخش خصوصی است و امیدوار هستیم که در آینده هم ایشان تصمیمات بزرگ در حوزه وزارت صنعت و معدن را با مشورت بخش خصوصی بگیرد تا شاهد نتایج اثرگذار به خصوص در حوزه صادرات باشیم.

او با اشاره به بخشنامه صادرشده مبنی بر تهاتر صادرکنندگان و واردکنندگان در پی پیشنهاد شورای گفت وگو تاکید می کند که این پیشنهاد یکی از پیشنهادهای ده گانه بخش خصوصی برای اصلاح شرایط بازگشت ارز حاصل از صادرات است. با این حال ذکر این نکته ضروری است که این خواسته عمده فعالان بخش خصوصی در شرایط فعلی بوده که می تواند مسائل صادرکنندگان را حل نماید. اما همچنان امیدوار هستیم تا سایر پیشنهادات بخش خصوصی هم مورد توجه قرار گیرد و همانطور هم که آقای رزم حسینی قول داده اند، به اجرا درآید.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران تاکید می کند: ترتیب اثردادن به صادرکنندگان سال 97 که گرفتار مسائل خاصی شده اند و مباحث مرتبط به تعلیق کارت های بازرگانی بسیار مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد.

او همچنین بر این باور است: مشخص مدت 4 ماه برای ایفای تعهدات که برای بسیاری از گروه های کالایی غیرممکن است و با توجه به تشدید تحریم ها انجام تکالیف در این مدت غیرممکن شده است، باید مورد بازنگری قرار گیرد.

نفر خاطرنشان می کند: کلیه پیشنهادهای ده گانه بخش خصوصی برای اصلاح شرایط بازگشت ارز حاصل از صادرات، کارشناسی شده و انتظارات به جای فعالان بخش خصوصی از دولت است که اجرای آن می تواند همه مسائل انباشته گذشته صادرکنندگان را حل نماید.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران تصریح می کند: اگر امروز گفته می شود صادرات مهم است و می تواند مسائل ارزی کشور را حل نماید، برای حل مسائل صادرات باید با تشکیل کمیته ای، هر روز تشکیل جلسه دهیم تا مسائل احصا و درصدد رفع موانع باشیم. زمانی که همه موانع برداشته شد، آن زمان در پی مشوق های موثر صادراتی باشیم تا با 100 درصد ظرفیت صادراتی فعالیت کنیم. ضمن اینکه برای کسانی که تصمیم هایی رونق بخش صادارات را اجرا نمی کنند، مجازات مشخص کنیم تا اگر مسئولی هم از این تصمیمات تخطی کرد، مشمول مجازات شود.

نفر می گوید: درهر حوزه ای که به نوعی خط قرمز دولت و حاکمیت بود و اجازه داده نشد تا دخالتی در آن حوزه صورت گیرد، دستاوردهای بزرگی در آن حوزه کسب کردیم. به نام مثال اگر در حوزه صنایع دفاعی کشور به هرکسی اجازه داده می شد تا دخالت کند، آیا امروز چنین قدرت دفاعی داشتیم؟ اگر همان امکانات برای صادرات هم ایجاد شود، مطمئن باشید شاهد انقلاب در این حوزه خواهیم بود.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 3 شهریور 1400 بروزرسانی: 3 شهریور 1400 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 1006

به "وزیر نو صنعت بخش عمده ای از کارهای انباشته را سروسامان داده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر نو صنعت بخش عمده ای از کارهای انباشته را سروسامان داده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید