نگاهی به شیوه بازی چادویک بوزمن؛ پلنگ سیاه بی حاشیه هالیوود

به گزارش دوست داشتنی ها، در دنیای امروز که اغلب بازیگران بیش از تمرکز روی فعالیت های هنری خود درگیر دیده شدن در رسانه های مختلف به هر طریقی هستند، چادویک بوزمن مسیری خلاف این جریان انتخاب نموده بود. در این مطلب قصد داریم نگاهی به شیوه کار این بازیگر پیروز بیندازیم.

نگاهی به شیوه بازی چادویک بوزمن؛ پلنگ سیاه بی حاشیه هالیوود

چادویک بوزمن، بازیگر نقش پلنگ سیاه در دنیای سینمایی مارول هفته گذشته به خاطر ابتلا به سرطان سرطان روده در سن 43 سالگی درگذشت. این بازیگر آمریکایی تقریبا 4 سال از بیماری خود اطلاع داشت، اما از این مسئله صحبت نکرد. پوزمن به دور از هیاهوی بعضی از سلبریتی ها توانسته بود به یک زندگی آرام برسد و به ندرت مصاحبه می کرد. او بیشتر وقت خود را صرف کارش می کرد تا بتواند بهترین عملکرد را در ایفای نقش هایش داشته باشد. آخرین حضور بوزمن در یک فیلم سینمایی مربوط به 5 هم خون به کارگردانی اسپایک لی است که چند ماه قبل به وسیله نتفلیکس پخش شد. شاید عجیب باشد، اما لی هم از بیماری او بی خبر بوده است و این بازیگر توانمند حتی در صحنه های اکشن و پر جنب وجوش نیز هرگز از خود ضعف نشان نداده بود.

بوزمن نخستین بار در یک تئاتر دانشجویی و به هنگام تحصیل در هاروارد دیده شد. در آن موقع استاد بازیگری او فیلیسیا رشاد بود که بعدها توانست در سریال ها و فیلم های پیروزی همچون کلیولند شو، غیب گو و کرید حضور پیدا کرد. چادویک بوزمن در ادامه جهت بازیگری خود نقش هایی در فیلم های اکسپرس: داستان ارنی دیویس و سوراخ کشتن ایفا کرد، اما نخستین حضور جدی او در هالیوود به سال 2013 و فیلم 42 به کارگردانی برایان هلگلند بازمی گردد. او به واسطه عملکرد چشم گیرش در این فیلم، توانست در فیلم زندگی نامه ای بعضیز هم نقش اول را به دست آورد تا خیلی زود به عنوان یکی از بازیگران سیاه پوست قابل برای ایفای نقش اصلی فیلم های زندگی نامه ای شناخته گردد. او در بعضیز توانست به زیبایی شخصیت پیچیده جیمز براون، یکی از عجیب ترین خوانندگان پاپ در آمریکا را بر پرده نقره ای تصویرگری کند.

علی رغم اینکه او فرصت بازی در فیلم های زیادی را داشت و بعضی وی را ویل اسمیت آینده می دانستند، اما بوزمن به واسطه گزیده کاری طی سال های فعالیت حرفه ای خود تنها در 14 فیلم بلند حضور پیدا نموده است. مهم ترین و تحسین شده ترین بازی او به دنیای مارول و فیلم پلنگ سیاه بازمی گردد. در اواخر سال 2014 رسما اعلام شد چادویک بوزمن قرار است طی چند فیلم در نقش پلنگ سیاه ظاهر گردد.

پلنگ سیاه یکی از پیروز ترین فیلم های سینمایی ابرقهرمانی چه از لحاظ فروش و چه از لحاظ افتخارات است. این فیلم پیروز شد در 7 شاخه از اسکار 2019 نامزد گردد در نهایت سه جایزه بهترین موسیقی متن، بهترین طراحی صحنه و بهترین طراح لباس را کسب کرد. پلنگ سیاه همچنین پیروز شد بیش از 1 میلیارد و 300 میلیون دلار فروش کند و به پرفروش ترین فیلم ساخته شده توسط یک کارگردان آمریکایی-آفریقایی تبار در تمام دوران ها تبدیل گردد. این فیلم داستان پادشاه سرزمین واکاندا، یعنی تی چالا (پلنگ سیاه) را به تصویر می کشد که پس از اتفاقات فیلم کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی به سرزمینش بازمی گردد، اما آنجا با دو دشمن قوی و متحد روبرو می گردد که قصد سرنگونی او را دارند. تی چالا باید به عنوان پلنگ سیاه با مأمور سی آی ای اورت کی. راس و نیروهای ویژه واکاندا متحد گردد تا از وقوع یک جنگ جهانی جلوگیری کند.

چادویک بوزمن می توانست به طرز شگفت آوری خود را برای انجام نقش هایش آماده کند. مثلا او برای ایفای نقش جکی رابینسون در فیلم 42 آنقدر کوشش کرد تا میزان چابکی و چالاکی پاهایش به حد و اندازه یک بازیکن حرفه ای فوتبال آمریکایی رسید و یک سال بعد با فیلم بعضیز توانست حرکات پایکوبی و واکنش های یک خواننده روی صحنه را به خوبی تصویرگری کند و وقتی در سال 2018 در کالبد پلنگ سیاه در نقش یک رهبر نهاده شد، اعتماد به نفس بالایی از خود نشان داد.

یاما براون الکساندر و دینا براون توماس، دختران جیمز براون، پس از اکران فیلم بعضیز بازی بوزمن را ستوند و مثلا دینا براون در یکی از مصاحبه های خود اینگونه حسش نسبت به تصویر ارائه شده از پدرشان در آن فیلم را بیان نموده است: حرکات او تحسین برانگیز بود. او برای این نقش آفرینی باید اسکار می گرفت. صحنه ای که بوزمن با یک کت و شلوار قرمز در سالن قدم می زند تا اسمش خوانده گردد و دوربین تنها پشت او را نشان می دهد. وای خدای من، وای خدای من، وای خدای من، بارها پشت سر پدرم قدم زده ام و در آن صحنه، حرکات بوزمن دقیقا همانند او است. هروقت این صحنه را می بینم لمس (از خود بی خود) می شوم.

بنابر صحبت های جو روسو، کارگردان فیلم کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی، بوزمن برای بهبود شخصیت پلنگ سیاه زبان واکاندایی را با الهام از زبان رسمی کشور آفریقای جنوبی (خوسایی) توسعه داده و برای تعامل بیشتر با نقش اش قبل و بعد از فیلم برداری نیز از زبان شخصیت های فیلم استفاده می نموده است!

پس از پلنگ سیاه بوزمن در فیلم های اکشن کوچک تری مانند پل 21 و 5 هم خون بازی کرد که در این آثار نیز عملکرد قابل توجه ای از خود برجای گذاشت. 5 هم خون به کارگردانی اسپایک لی داستان چند هم رزم آمریکایی در جنگ ویتنام را به تصویر می کشد که پس از چند سال برای پیدا کردن گنجی گرانبها به ویتنام بازمی گردند.

بوزمن قرار بود در فیلم درامی برای نتفلیکس و به کارگردانی جورج اس. ولف باری دیگر در یک اثر زندگی نامه ای در نقش یک موزیسین (لیم گرین) ظاهر گردد که بیماری سرطان به او فرصت چنین کاری را نداد. دیروز نتفلیکس فرایند ساخت فیلم ریش سیاهِ مارینی را متوقف کرد؛ این فیلم قرار است اقتباسی از یک نمایش نامه پرفروش با همین نام باشد.

بوزمن در سال 2018 طی مصاحبه ای با آسوشیتد پرس اعلام نموده بود: در فرهنگ آمریکا قصه های زیادی وجود دارد که تا به امروز به آن ها پرداخته نشده است؛ زیرا هالیوود برای آن ها ارزشی قائل نبود. جالب است که بخش هایی از تاریخ را با چهره های آفریقایی ببینیم.

  • چادویک بوزمن درگذشت؛ کارنامه کوتاه اما پربار پلنگ سیاه

این بازیگر توانمند سیاه پوست درحالی که به واسطه نقش آفرینی های تحسین برانگیزش طی سال های اخیر امکان این را داشت که در فیلم های مهم بسیاری حضور داشته باشد، بیماری سرطان به او امان نداد و چادویک بوزمن در سن 43 سالگی درگذشت.

منبع: IndieWire

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 24 مهر 1399 بروزرسانی: 24 مهر 1399 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 430

به "نگاهی به شیوه بازی چادویک بوزمن؛ پلنگ سیاه بی حاشیه هالیوود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به شیوه بازی چادویک بوزمن؛ پلنگ سیاه بی حاشیه هالیوود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید