بازسازی 31 بنای تاریخی ابرکوه با اعتباری بالغ بر 5 میلیارد

به گزارش دوست داشتنی ها، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای واصله، بازسازی 31 بنای تاریخی ابرکوه با اعتباری بالغ بر 5 میلیارد صورت می گیرد.

بازسازی 31 بنای تاریخی ابرکوه با اعتباری بالغ بر 5 میلیارد

جهت دریافت خدمات بازسازی منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

داستان چیست؟

حمید مشتاقیان از جمله این طرحهای بازسازیی که همچنان در دست اقدام است را بازسازی استحفاظی یخچال خشتی روستای هک در بخش بهمن خواند که در سال 1381 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

وی گفت: این عملیات بازسازیی به صورت امانی توسط نیروهای امانی اداره میراث فرهنگی با اقداماتی همچون برچینی کاه گل های فرسوده، استحکام بخشی و کاه گل دیواره در حال اجرا است.

مشتاقیان از بازسازی خانه حاج سید حیدر عظیمی ابرکوه نیز به صورت اضطراری اطلاع داد و اضافه نمود: این خانه کهن در شمال غرب بافت تاریخی ابرکوه و در محله بازار واقع شده که بازسازی آن به صورت مشارکتی توسط نیروهای امانی اداره میراث و با همراهی مالک انجام می گردد.

وی توضیح داد: آواربرداری، برچینی و برطرف خطر، اجرای دیوارچینی خشتی از جمله آیتم های اجرایی بازسازی اضطراری این خانه تاریخی است که با شماره 18669 در اسفندماه سال 1385 به ثبت ملی رسیده است.

این مسئول همچنین به بازسازی استحفاظی باغ اسد خان شهر مهردشت اشاره نمود و گفت: بازسازی این باغ که شامل برچینی کاه گل های فرسوده، استحکام بخشی و کاه گل بام است، توسط نیروهای امانی انجام می گردد.

مشتاقیان بقعه پیرحسین را از دیگر آثار در حال بازسازی برشمرد و ادامه داد: مسجد محله خواجه و مسجد قاضی نیز از دیگر اقدامات بازسازیی جهت حفاظت از بناهای نامبرده است که توسط نیروهای امانی میراث فرهنگی در حال اجرا است.

وی یکی از مهمترین اقدامات بازسازیی و حفاظتی را مربوط به محور گردشگری درب قلعه و حصار شمالی شهر دانست و اعلام کرد: این محله کهن و تاریخی در شمال و شمال غرب بافت ثبتی و تاریخی ابرکوه واقع شده که متعلق به دوران اسلامی است.

رئیس میراث فرهنگی ابرکوه گفت: ازاره چینی پای دیوار با آجر به صورت خفته و همراه با بندکشی با ملات سیمان سفید و پودر سنگ، اجرای شرفی بر لبه بام با آجر همراه با ملات کشی، اجرای کاه گل ته کش و روکش روی دیوار از جمله آیتم های ساماندهی این محور است.

مشتاقیان اضافه نمود: بافت تاریخی و ثبتی ابرکوه روی رشته سنگ های متعددی واقع شده که کشیدگی شرقی و غربی داشته و به موازات هم قرار دارند. این بافت به دلیل متراکم بودن، دارای محله های متفاوتی است.

این مسئول توضیح داد: ساماندهی حصار شمالی و تاریخی ابرکوه در تیر 99 به صورت پیمانی با اقداماتی همچون آواربرداری، تسطیح سازی، راهنمایی و دفع آب های سطحی و فاضلاب، لوله کشی فاضلاب خانه های اطراف به چاه های جذبی و کاه گل کشی روی دیوارها و جرزها انجام شد.

رئیس میراث فرهنگی ابرکوه همچنین به بازسازی استحفاظی یخچال خشتی فتح آباد اشاره نمود و گفت: این یخچال کهن که در جنوب شرقی ابرکوه واقع شده و در سال 81 به ثبت ملی رسیده است، به صورت امانی توسط نیروهای میراث فرهنگی مورد بازسازی نهاده شد.

منبع: همگردی
انتشار: 25 آبان 1399 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 496

به "بازسازی 31 بنای تاریخی ابرکوه با اعتباری بالغ بر 5 میلیارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی 31 بنای تاریخی ابرکوه با اعتباری بالغ بر 5 میلیارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید