سازوکار مصطفی الکاظمی در انتخاب اعضای کابینه جدید عراق

به گزارش دوست داشتنی ها، یک نماینده مستقل مجلس عراق درباره نحوه انتخاب اعضای کابینه جدید این کشور از سوی مصطفی الکاظمی شرح داد.

سازوکار مصطفی الکاظمی در انتخاب اعضای کابینه جدید عراق

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، عامر الفائز نماینده مستقل مجلس عراق درباره سازوکار انتخاب وزرا در دولت مصطفی الکاظمی در جمع خبرنگاران شرح داد.

به نوشته پایگاه خبری الفرات، وی گفت: الکاظمی پس از انجام مجموعه رایزنی هایی با احزاب سیاسی کشور، آخرین تغییرات را در کابینه خود ایجاد می نماید تا پس از آن، زمان برگزاری نشست رأی اعتماد تعیین گردد و این نشست، اواخر هفته جاری یا اوایل هفته آینده برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد: نخست وزیر مامور تشکیل کابینه، از شیوه جدیدی برای انتخاب اعضای دولتش استفاده کرد. وی برای هر پست وزارتی سه گزینه پیشنهاد داد و به فراکسیون های سیاسی پیشنهاد داد که یکی از این گزینه ها را تایید نمایند. الکاظمی برای گروه های سیاسی نیز حق اعتراض و حتی تغییر این گزینه ها را قائل شد.

الفائز گفت که بر اساس فضایی که طی آن اعضای کابینه انتخاب شدند، به سرعت و بدون اعتراض جدی، دولت الکاظمی رأی اعتماد خواهد گرفت و این رأی اعتماد متکی به تکمیل برنامه دولت است و پس از آن نشست رأی اعتماد برگزار خواهد شد و در همان نشست، نمایندگان له کابینه وزارتی و برنامه دولت، رأی مثبت خواهند داد.

این در حالی است که یک منبع مطلع سیاسی پیش بینی کرد که نشست رأی اعتماد به دولت، پنجشنبه هفته جاری برگزار گردد.

برهم صالح رئیس جمهور عراق، نهم آوریل، در پی انصراف عدنان الزرفی از نخست وزیری، مصطفی الکاظمی را مامور تشکیل کابینه کرد و بر اساس قانون اساسی، وی 30 روز مهلت دارد تا کابینه جدید را برای دریافت رأی اعتماد به مجلس معرفی کند.

حنین القدو نماینده مجلس عراق از فراکسیون الفتح دیروز (دوشنبه - 20 آوریل)، با اشاره به اینکه الکاظمی خواسته های فراکسیون های عظیم را پذیرفته ، گفت که کابینه او آماده است و هفته آینده از مجلس برای برگزاری جلسه اعطای رأی اعتماد دعوت خواهد شد.

او اضافه کرد که الکاظمی خواسته های فراکسیون های عظیم سیاسی در مورد توزیع مناصب بر اساس سهمیه بندی های سیاسی را پذیرفته است و تشکیل دولت نیز بر اساس سهمیه بندی ها خواهد بود.

این عضو مجلس عراق همچنین گفت که آمادگی، سرعت پاسخگویی و همسویی الکاظمی با خواسته های احزاب تأثیرگذار در صحنه سیاسی، دلیل روشنی بر میزان اثرگذاری سهمیه بندی های سیاسی است.

وی اشاره نمود که این سهمیه بندی ها در داخل تمامی نظام های دموکراتیک وجود دارد به شرط آنکه شخصیت های شایسته و لایق برای تصدی مناصب وزارتی انتخاب شوند.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 31 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 203

به "سازوکار مصطفی الکاظمی در انتخاب اعضای کابینه جدید عراق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازوکار مصطفی الکاظمی در انتخاب اعضای کابینه جدید عراق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید