رصدهای تلسکوپ افق رویداد در سال 2020 به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شد

به گزارش دوست داشتنی ها، تلسکوپ افق رویداد یا EHT که چندی پیش اولین تصویر از یک سیاهچاله را ثبت کرد به دلیل شیوع ویروس کرونا در سال 2020 فعالیت نخواهد کرد. شیوع ویروس کرونا تقریبا در تمام جنبه های زندگی تاثیرگذار بوده است و باعث تغییرات فراوانی در برنامه های نجومی و فضایی نیز شده است.

رصدهای تلسکوپ افق رویداد در سال 2020 به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شد

مسئولان پروژه تلسکوپ افق رویداد، که در واقع مجموعه ای از رصدخانه های رادیویی در نقاط مختلف جهانست، پس از فراگیر شدن ویروس کرونا در نقاط مختلف جهان اعلام کردند که کمپین رصدی سال 2020 انجام نخواهد شد. تعدادی از رصدخانه های رادیویی همکار در پروژه EHT به طور موقت تعطیل شده اند و این مجموعه بدون همکاری این رصدخانه ها امکان انجام رصدهای مناسب را نخواهد داشت.

در بیانیه این گروه بین المللی آمده است: پیشرفت در اهداف علمی برای تیم تلسکوپ افق رویداد نسبت به سلامتی اعضاء همکار، خانواده های مان، موسسات و افرادی که در رصدخانه ها و مراکز این مجموعه کار می کنند در اولویت دوم قرار گرفته است.

با توجه به الگوهای سالانه آب و هوا و موقعیت سوژه های رصدی مورد نظر در آسمان و دیگر مسائل تخصصی تلسکوپ افق رویداد تنها می تواند در ماه های مارس و آوریل فعالیت کند. اما با توجه به اثرات گسترده شیوع ویروس کرونا در نقاط مختلف جهان و احتمال ضعیف مساعد شدن شرایط تا ماه آوریل تیم EHT تصمیم گرفت تا کمپین رصدی سال 2020 را لغو کند.

رصدهای EHT در بهار سال 2021 و با همکاری 11 رصدخانه در نقاط مختلف جهان ادامه پیدا خواهد کرد.

تا یک سال آینده اما دانشمندان حاضر در این پروژه به بررسی داده هایی که پیش از این جمع آوری شده اند ادامه خواهند داد و روی انتشار مقاله های علمی از داده های قبلی متمرکز خواهند شد.

کمتر از یک سال پیش بود که گروه پروژه EHT اولین تصویر از یک سیاهچاله را منتشر کرد. تصویری شگفت انگیز که موجی از هیجان را در جامعه علمی ایجاد کرد و حتی به صفحه اول معتبرترین روزنامه های جهان نیز راه پیدا کرد. در اواخر سال 2019 ثبت این تصویر به عنوان دستاورد علمی برتر سال نیز انتخاب شد.

عکس کاور: تصویری از آرایه آلما که یکی از رصدخانه های رادیویی همکار در پروژه تلسکوپ افق رویداد است.

(Credit: ESO/B. Tafreshi (twanight.org

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 18 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 109

به "رصدهای تلسکوپ افق رویداد در سال 2020 به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رصدهای تلسکوپ افق رویداد در سال 2020 به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید