دیدنی های ساوجبلاغ شهرستان تاریخی استان البرز

به گزارش دوست داشتنی ها، استان البرز یکی از استان های پر جاذبه برای گردشگران است این استان دارای جاذبه های توریستی معروفی است از جمله مهم ترین جاذبه های گردشگری در این استان می توان به دیدنی های ساوجبلاغ اشاره نمود این شهرستان در غرب البرز واقع شده است فاصله این شهرستان تا کرج 40 کیلومتر است این شهرستان از نواحی اطراف با اشتهارود، نظرآباد، طالقان و آبیک هم جوار است نزدیک بودن این شهرستان ها موجب بالا رفتن ارزش توریستی منطقه شده است و جذابیت های بسیار زیادی برای گردشگران و علاقه مندان دارد.

دیدنی های ساوجبلاغ شهرستان تاریخی استان البرز

این شهرستان قدمتی بالا دارد و یکی از شهرهای تاریخی است قدمت این شهرستان 9 هزار ساله است این منطقه یکی از منطقه ها تاریخی است و دارای جاذبه های بسیار زیادی برای گردشگران است. در ادامه این بخش شما علاقه مندان با جاذبه های بیشتری از ساوجبلاغ آشنا خواهید شد.

آشنایی با تماشای های ساوجبلاغ:

شهرستان ساوجبلاغ یکی از شهرهای تاریخی در استان البرز است این شهر دارای مکان های تاریخی زیادی است میراث به جا مانده از 9 هزار سال پیش می تواند بخش های مهمی از تاریخ این منطقه را رقم بزند. این شهر دارای مکان های تاریخی و جاذبه های باستانی است تپه های باستانی کشف شده در این منطقه ها تمدن کهن ایرانی را به تصویر می کشند این شهر مجموعه کوچکی از تمدن تاریخی ایران است و امروزه به یکی از جاذبه های توریستی ایران تبدیل شده است.

این شهرستان از شرایط جغرافیایی فوق العاده ای برخوردار است این شهرستان منطقه ای کوهستانی، دشتی و کوهپایه ای است که موجب شده این منطقه سه جغرافیا داشته باشد این شهرستان در بخش های شمالی کوه های البرز واقع شده است. این شهرستان دارای منظره ها و چشم اندازهای بسیار ویژه ای است طبیعت شگفت انگیز این منطقه و رودخانه های سرسبز و چشمه های آن موجب شده تا این منطقه ارزش توریستی زیادی داشته باشد.

آرامگاه روستای کردان:

این آرامگاه یکی از بخش های تاریخی در این شهرستان است این بنای تاریخی علاقه مندان و بازدیدنمایندگان زیادی دارد قدمت این بنا به قرن 7 هجری باز می گردد و در فاصله 10 کیلومتری از هشتگرد واقع شده است این آرامگاه در روستای کردان واقع شده است. شما علاقه مندان با بازدید از این بنا می توانید با یکی دیگر از بناهای تاریخی آشنا شوید. این اثر تاریخی پلانی مدور دارد شیارهایی که در بخش های بیرونی این بنا می بینید از نظر معماری ارزشمند هستند. بخش هایی از این بنا دارای پلان هشت ضلعی هستند این مدفن یک امامزاده است و در سال 1380 نیز در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آبشار چوب بست:

این آبشار یکی از تماشای های ساوجبلاغ است این آبشار در روستای سفید داران واقع شده است این روستا دارای آبشارهای مختلفی است و چشم اندازهای ویژه ای را به خود اختصاص داده است.

شما برای رسیدن به آبشار چوب بست باید از چندین آبشار دیگر عبور کنید در این جهت می توانید از جاذبه های هیجان انگیز دیگری نیز تماشا کنید محوطه بزرگی که در جهت رسیدن به این آبشار وجود دارد دارای باغ ها و دربندهای متعدد است که محلی برای استراحت و اسکان است. این آبشار بسیار مرتفع است و نواحی اطراف آن را جلبک های گوناگون پوشانده اند صخره های مرتفع با منظره ها و چشم اندازهای بسیار ویژه ای که دارند توجه علاقه مندان زیادی را به خود جلب می نمایند.

آسیاب حاج رحیم:

این آسیاب نیز از جاذبه های تاریخی منطقه است که در روستای هیو واقع شده است این اثر تاریخی بازدیدنمایندگان زیادی را به خود اختصاص داده است و یکی از آسیاب های قدیمی است که در شمار آسیاب های آبی واقع شده است. این آسیاب آبی تنوره دار یک اثر تاریخی بسیار ارزشمند است بخش از کانال آب و تنوره و یا اتاقک های آن در این بنا هنوز به جای مانده است مصالحی که در این بنا ساخته شده است شامل سنگ و آجر می باشند این روستا دارای بخش های مختلفی از آسیاب ها است.

محوطه باستانی ینگی امام:

این محوطه باستانی از دیگر تماشای های ساوجبلاغ است که در بخش مرکزی واقع شده است این محوطه در روستای ینگی امام واقع شده است و دارای مجموعه ای از کاروانسراها است این بنا یک آرامگاه است و طبق کاوش های باستان شناسی که در این منطقه اجرا شده است در فصل های اخیر آثاری از دوره های میانه اسلام نیز در این منطقه ها بر جای مانده است این قلعه تاریخی دارای جاذبه های تاریخی بسیار زیادی است.

روستای سنج:

این روستا با جاذبه های طبیعی که دارد می تواند مورد توجه باشد این روستا یکی از روستاهای واقع در این شهرستان است دارای بافتی سنتی و قدیمی است و به علت نوع معماری هایی که در بنای آن وجود دارد می تواند مورد توجه باشد. دیوارهای گلی، سقف های چوبی، پنجره های ارسی و نوع معماری حیاط از مهم ترین ویژگی های این بناها می باشند که در معماری این خانه های روستایی دیده می گردد.

این روستا یکی از مکان های تماشای البرز است و به علت جاذبه های تاریخی و طبیعی متعددی که دارد از سوی علاقه مندان و گردشگران زیادی مورد توجه قرار می گیرد.

منبع: دیجیاتور
انتشار: 13 مرداد 1401 بروزرسانی: 13 مرداد 1401 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 1353

به "دیدنی های ساوجبلاغ شهرستان تاریخی استان البرز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدنی های ساوجبلاغ شهرستان تاریخی استان البرز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید