آلزایمر، خطر مرگ و میر ناشی از کووید-19 را افزایش می دهد

به گزارش دوست داشتنی ها، پژوهشگران برزیلی در آنالیز جدید خود دریافته اند که آلزایمر می تواند عامل افزایش خطر مرگ و میر ناشی از کووید-19 باشد.

آلزایمر، خطر مرگ و میر ناشی از کووید-19 را افزایش می دهد

به گزارش خبرنگاران و به نقل از وب سایت رسمی بنیاد پژوهشی سائوپائولو (FAPESP) برزیل، اختلالاتی که به زوال عقل منجر می شوند، خطر ابتلا به کووید-19 شدید و مرگ و میر ناشی از آن را افزایش می دهند. آنالیز جدید پژوهشگران برزیلی نشان می دهد که این خطر برای افراد مبتلا به آلزایمر، سه برابر بیشتر است و در صورتی که بیماران بالای 80 سال باشند، خطر بزرگتری آنها را تهدید می نماید.

سرجیو ورجوفسکی-آلمیدا (Sérgio Verjovski-Almeida)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: ما دریافتیم که همه دلایل زوال عقل، از عوامل خطر شدت مرگ و میر در کووید-19 به شمار می فرایند و این خطر در بیماران مبتلا به آلزایمر بیشتر است.

زوال عقل پیشتر در کنار سایر بیماری ها مانند بیماری های عروقی و تنفسی، فشار خون بالا، دیابت، اضافه وزن و سرطان، به عنوان یک عامل خطر برای کووید-19 شناخته شده بود. یکی از دلایل این موضوع، افزایش سن است. بیماران مبتلا به زوال عقل، سن بالاتری دارندو بسیاری از آنها در خانه های سالمندان زندگی می نمایند که خطر انتقال عفونت و ویروس در آنها بیشتر است.

با وجود این، پیشتر هیچ پژوهشی انجام نشده بود تا نشان دهد که افراد مبتلا به اختلالات عصبی عامل زوال عقل از جمله آلزایمر و پارکینسون، بیشتر به کووید-19 و نوع شدید آن مبتلا می شوند و از جهان می فرایند.

پژوهشگران برای پاسخ دادن به این سوال، 12863 بیمار بالای 65 سال را با آزمایش مثبت و منفی کووید-19 مورد آنالیز قرار دادند. نتایج آنالیز ها نشان داد که همه دلایل زوال عقل به ویژه آلزایمر، عامل خطر برای شدت کووید-19 و مرگ و میر ناشی از آن به شمار می فرایند.

آلزایمر به صورت ویژه و در مقایسه با بیماری های مزمن، خطر بستری شدن در بیمارستان را افزایش نمی دهد اما بیماران مبتلا به آلزایمر پس از بستری شدن در بیمارستان، در مقایسه با بیمارانی که به آلزایمر مبتلا نیستند، سه برابر بیشتر در معرض ابتلا به کووید-19 شدید یا مرگ ناشی از آن قرار می گیرند. این خطر در بیماران مبتلا به آلزایمر بالای 80 سال، شش برابر بیشتر از بیماران جوان بود.

ورجوفسکی-آلمیدا گفت: نتایج پژوهش ما نشان می دهد که این گروه از بیماران پس از بستری شدن، به توجه ویژه احتیاج دارند.

این پژوهش، در مجله Alzheimers & Dementia به چاپ رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 تیر 1400 بروزرسانی: 15 تیر 1400 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 929

به "آلزایمر، خطر مرگ و میر ناشی از کووید-19 را افزایش می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آلزایمر، خطر مرگ و میر ناشی از کووید-19 را افزایش می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید